امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نسخ در قرآن
#9
در همان نزاع دوم،عدم تهافت در کتاب به این معنی است که بین مرادات از آیات تهافت نیست. اگر ظاهر بدوی و بدون قرینه ی دو آیه متهافت باشد ولی با توجه به قرائن محفوف به کلام روشن باشد که مراد از دو آیه متهافت نیست و اراده کردن این معانی با آن قرائن هم عقلائی باشد (یعنی القاء چنین کلامی با چنین مراداتی خروج از نحوه ی تکلم عقلائی نباشد) آیا خللی به اعجاز قرآن وارد می آورد؟ اصلا ما بحث مفسریت سنت را هم طرح نکنیم، اگر ادعا کنیم که در زمان نزول آیه ی دوم،فضای جامعه به گونه ای بوده که برای مخاطبین واضح بوده که آیه بمنزله ی اجلی است برای حکمی که در آیه ی دیگر بیان شده آیا محذوری دارد؟ به هر حال ولو سنت پذیرفته نشود تاثیر شان نزول در فهم مرادات آیات پذیرفته می شود. اگر ادعا شود که به ملاحظه ی شان نزول عرفا واضح بوده که این آیه ناسخ است محذوری دارد؟
اگر این گونه نسخ را نپذیریم حتی در آیاتی که خود آیه متضمن نسخ آیه ی دیگری است (مانند الان خفف الله و آیه اشفاق) هم باید نسخ را نپذیریم
پاسخ


پیام‌های این موضوع
نسخ در قرآن - توسط محمود رفاهی فرد - 19-فروردين-1397, 20:33
RE: نسخ در قرآن - توسط سید محمد صادق رضوی - 19-فروردين-1397, 21:30
RE: نسخ در قرآن - توسط میرزا محمد کاظم عسکری - 20-فروردين-1397, 01:07
RE: نسخ در قرآن - توسط سید محمد صادق رضوی - 20-فروردين-1397, 01:34
RE: نسخ در قرآن - توسط میرزا محمد کاظم عسکری - 20-فروردين-1397, 01:57
RE: نسخ در قرآن - توسط سید محمد صادق رضوی - 20-فروردين-1397, 02:23
RE: نسخ در قرآن - توسط میرزا محمد کاظم عسکری - 20-فروردين-1397, 03:12
RE: نسخ در قرآن - توسط مسعود عطار منش - 20-فروردين-1397, 06:53
RE: نسخ در قرآن - توسط محمود رفاهی فرد - 17-ارديبهشت-1397, 14:24
RE: نسخ در قرآن - توسط سید محمد صادق رضوی - 17-ارديبهشت-1397, 21:00
RE: نسخ در قرآن - توسط محمود رفاهی فرد - 18-ارديبهشت-1397, 10:24
RE: نسخ در قرآن - توسط سید محمد صادق رضوی - 18-ارديبهشت-1397, 12:33
RE: نسخ در قرآن - توسط محمود رفاهی فرد - 18-ارديبهشت-1397, 19:17

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان