7-آذر-1397, 13:52
به نظر می سد که تمسک به روایت کل امام هاد للقرن الذی هو فیه بسیار مشکل است. احتمال قوی این حدیث ناظر به این مساله است که هر زمانی امامی هست.انما انت منذر و لکل قوم هاد، هر قومی هادی ای دارد، این هادی کیست؟ می فرمایند امام هر قرنی هادی آن قرن است. یعنی آن منصب هادی که قرآن لکل قوم ثابت می کند مصداقش همان امام است نه این که هدایت هر امامی محصور به قوم خود باشد. و الا اگر مراد این باشد، نتیجه می دهد که نه تنها وظیفه ی هدایت نسبت به قرون دیگر نداشته اند بلکه بالفعل هم هادی نبوده اند در حالی که در روایات می بینیم که ائمه علیهم السلام نسبت به قرون آتیه اهتمام داشته اند و مثلا ائمه ی ماضین دستوراتی برای زمان غیبت امام می فرموده اند.(فعلا نمی خواهم استدلال کنم که وظیفه ی هدایت داشته اند می خواهم بگویم اگر حدیث را آن طور معنی کنید باید ملتزم شوید که نه تنها وظیفه ی هدایت نداشته اند خارجا هم هدایت نکرده اند در حالی که می بینیم خارجا هدایت کرده اند. پس حدیث به آن معنی نیست.)
نمونه ای از این احادیث در یادداشت آقای رضوی در مورد ولایت فقیه در همین تالار بیان شد.
نمونه ای از این احادیث در یادداشت آقای رضوی در مورد ولایت فقیه در همین تالار بیان شد.