12-اسفند-1391, 13:10
روشن نیست که سئوال شما از اعلمیت با فرض صلاحیت مرجعیت و افتاء است ؟ یا از اصل صلاحیت مرجعیت و افتاء ؟
بنا بر مفروض بودن صلاحیت ، می توان گفت که این بحث معیار جدیدی در اعلمیت نیست چرا که در توضیح اعلمیت فرموده اند که مثلا «« يعنى از تمام مجتهدهاى زمان خود حكم خدا را بهتر بفهمد»» ، «« در فهميدن حكم خدا از همۀ مجتهدين عصر خودش عالمتر باشد»» ، «« مجتهدى كه در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدين زمان خود استادتر باشد»» و.....
بنابراین اگر آنچه شما فرمودید در فهم حکم واقعی موثر باشد (کما هو الحق) ، فردی که بر آن ملاک و معیار تسلط دارد در حقیقت در فهم حکم واقعی نسبت به فردی که بر آن ملاک تسلط ندارد ، برتری دارد . (بر فرض تساوی در سایر امور و الا باید مجموع امور را محاسبه کرد) .
بنا بر مفروض بودن صلاحیت ، می توان گفت که این بحث معیار جدیدی در اعلمیت نیست چرا که در توضیح اعلمیت فرموده اند که مثلا «« يعنى از تمام مجتهدهاى زمان خود حكم خدا را بهتر بفهمد»» ، «« در فهميدن حكم خدا از همۀ مجتهدين عصر خودش عالمتر باشد»» ، «« مجتهدى كه در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدين زمان خود استادتر باشد»» و.....
بنابراین اگر آنچه شما فرمودید در فهم حکم واقعی موثر باشد (کما هو الحق) ، فردی که بر آن ملاک و معیار تسلط دارد در حقیقت در فهم حکم واقعی نسبت به فردی که بر آن ملاک تسلط ندارد ، برتری دارد . (بر فرض تساوی در سایر امور و الا باید مجموع امور را محاسبه کرد) .