2-بهمن-1397, 14:37
(30-دي-1397, 17:05)سید محسن حائری نوشته: انصراف وجوه خودش را دارد. صرف این که بگوییم چون نماز جمعهی آنها به خاطر مصالحی تصحیح شده است، چطور دلیل بر انصراف میشود؟
تحلیل مشهور از انصراف این است که کلمه اکثرا در معنای منصرف الیه استعمال شود و نادرا شامل موارد منصرف منه میگردد. آنگاه است که انصراف حاصل میآید. در ما نحن فیه چنین شرایطی حاصل نیست، چه مانعی از اخذ به اطلاق وجود دارد؟
سلام علیکم. ممنون از اعتناء به مباحث
ظاهرا برداشت انصراف از روایات به دید عرفی فقیه با توجه به قرائنی که در ذهن او موجود است باز گشت دارد. اگر فقیهی در ذهن خود با توجه به قرائن اینکه نماز آن ها صرفا به دلیل تقیه و مداراه تصحیح شده است، نماز آن ها را ذاتا دارای اشکال دانست، می تواند با دید عرفی و وجود این قرائن در ذهن حکم به انصراف روایات شرطیت فرسخ در نماز جمعه از نماز جمعه ی اهل سنت کند.