13-اسفند-1397, 15:14
استاد در جلسۀ187 مورخ8 اسفند فرمودند :
مرحوم جد ما در رساله الامر بین الامرین به نکتۀ جالبی اشاره نموده اند و آن این که فوائد تکلیف دخالت در غرض از تکلیف ندارد مثلا اگر شخصی به غرض زندگی کردن در مسکن ، خانه ای را بسازد و از فوائد ساختن خانه این باشد که دیگران می تواند از سایه اش استفاده کنند این فائده دخالتی در غرض از ساختن خانه ندارد .
و لکن این سخن اگر چه در قوانین عرفی و شخصی ما امکان پذیر است و لکن با توجه به احاطه ای که شارع نسبت به تمام فوائد و آثار تکلیف خود دارد به تمام آنها علم داشته و طبعاً اگر چیزی از فوائد حکم باشد نسبت به آن حب و شوق پیدا نموده و با تکلیفی که می کند آن فائده را قهرا مورد قصد و غرض خود قرار می دهد پس این بیان در مورد قوانین شرعی جریان ندارد.
مرحوم جد ما در رساله الامر بین الامرین به نکتۀ جالبی اشاره نموده اند و آن این که فوائد تکلیف دخالت در غرض از تکلیف ندارد مثلا اگر شخصی به غرض زندگی کردن در مسکن ، خانه ای را بسازد و از فوائد ساختن خانه این باشد که دیگران می تواند از سایه اش استفاده کنند این فائده دخالتی در غرض از ساختن خانه ندارد .
و لکن این سخن اگر چه در قوانین عرفی و شخصی ما امکان پذیر است و لکن با توجه به احاطه ای که شارع نسبت به تمام فوائد و آثار تکلیف خود دارد به تمام آنها علم داشته و طبعاً اگر چیزی از فوائد حکم باشد نسبت به آن حب و شوق پیدا نموده و با تکلیفی که می کند آن فائده را قهرا مورد قصد و غرض خود قرار می دهد پس این بیان در مورد قوانین شرعی جریان ندارد.