امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تبعیت احکام نسبت به مصالح و مفاسد متعلق و نفس تکلیف
#1
پر واضح است که حکیم در مقام قانون گذاری مجموع مصالح و مفاسد زا در نظر میگیرد در نتیجه اگر مصلحت الزامیه در متعلق باشد ولی تکلیف به آن مفاسدی داشته باشد.که بر ملاک در متعلق بچربد چنین الزامی غیر حکیمانه است. مثلا در روایت نبی اکرم صلوات الله علیه و آله لولا اشق علی امتی لامرتهم بالسوال ینابه یک تحلیل معنایش اینست که نفس متعلق ملاک الزام را دارد ولی چون الزاام به آن باعث مشقت بوده این الزام مفسده داشته لذا نبی حکیم چنین امری نکرده است.
البته در خصوص مثال تامل وجود دارد ولی اصل مطلب واضح است.
پاسخ
#2
مرحوم اخوند در مقام جمع بین حکم واقعی و ظاهر میگوید بنا بر این که جعل حجیت برای امارات، جعل حکم مماثل باشد در نفس حکم ظاهری مصلحت و مفسده وجود دارد و نسبت به حکم واقعی نسبت به متعلق حکم مصلحت و مفسده وجود دارد. (بحث امکان حجیت امارات و شبهه ابن قبه)
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  امتنانی بودن احکام مهدی خسروبیگی 1 220 17-فروردين-1403, 19:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد کلام آخوند راجع به نسبت تخییر به کلینی عرفان عزیزی 2 1,449 3-مرداد-1399, 11:55
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نقش عرف در احکام مهدی خسروبیگی 0 1,007 21-اسفند-1398, 22:40
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نکته علمی:  دخالت فوائد تکلیف در غرض از حکم مسعود عطار منش 0 1,838 13-اسفند-1397, 15:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم تبعیت احکام از مصلحت در مجعول سید حسین منافی 1 4,667 16-بهمن-1396, 14:58
آخرین ارسال: 89194
  تکلیف غافل رضا اسکندری 3 6,353 3-آذر-1394, 08:57
آخرین ارسال: رضا اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان