امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ماشین لباس شویی و تطهیر لباس ها
#1
Lightbulb 
به نام خدای مهربان
یکی از مسائلی که بسیار مورد ابتلاء می باشد، تطهیر کردن یا تطهیر نکردن ماشین های لباس شویی می باشد.
این مساله در رساله ها و استفتائات هم آمده است و معمولا با اگر چنین باشد و اگر چنان باشد و یا با حکم به احتیاط از آن گذشته اند.
خوب است دوستان در این فضای علمی نظرات خود را مطرح کنند تا بتوانیم هم از حیث موضوعی و هم از حیث حکمی مساله را کاملا روشن کنیم و نتیجه ای تام داشته باشیم.

برای شروع خوب است به چند نکته توجه کنیم:

الف) بحث در ماشین های اتوماتیک است نه ماشین های سطلی یا دوقلو که باید به صورت دستی در آن ها آب ریخته شود و سپس با زدن دکمه یا دستی آب آن ها خالی شود.

ب) با توجه به شرایطی که ماشین های اتوماتیک دارند، باید بین ماشین های در بالا و ماشین های در جلو تفاوت قایل شویم.

ج) خود ماشین های در جلو (که بیشتر مورد سوال و شبهه است) هم دارای مدل های مختلفی است و بعضی از آن ها بعد از قطع آب شروع به چرخش می کند و برخی بعد از مقداری چرخش، آب را قطع می کند.

د) آیا ماشین لباس شویی در حکم ظرف است که برای تطهیر خودش نیاز به تکرار به شیوه تطهیر ظرف باشد یا اینکه مثل اجسام معمولی به حساب می آید.

منتظر نظرات شما هستم
پاسخ
 سپاس شده توسط HAMZEH ، رضا ، hadi
#2
مشکل اصلی این است که حتی اگر اتصال دائم آب کر هم ثابت شود بازهم خود پنجره و درزهای در ماشین باعث نجس شدن مجدد لباس ها می شود و از طرفی بعید است که آب درموقع آب کشی به همه جا حتی به اجزاء ماشین هم برسد
تنها راهی که به ذهن می رسد جریان ادله تبعیت دراینجاست.آیا حاشیه ماشین هم مانند حاشیه طشت است که بعدازپاک شدن لباس پاک شود؟
پاسخ
 سپاس شده توسط رضا
#3
توجه شود کسانی که قائل به مطهِّر بودن لباسشویی هستند از این جهت نیست که شرایط عامه طهارت در آن جمع است. بلکه به جهت روایت مرکن است که به بیان زیر است:
مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنِ السِّنْدِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلَاءٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الثَّوْبِ يُصِيبُهُ الْبَوْلُ قَالَ اغْسِلْهُ فِي الْمِرْكَنِ مَرَّتَيْنِ فَإِنْ غَسَلْتَهُ فِي مَاءٍ جَارٍ فَمَرَّةً وَاحِدَةً
از اطلاق این روایت استفاده شده است که طهارت مرکن در هر بار غسل لازم نیست و طبعا مرکن به تبع ثوب پاک می شود و لباسشویی نیز نوعی مرکن است.
پاسخ
 سپاس شده توسط رضا ، وکیلی
#4
در تطهیر با اب قلیل مساله مبتنی بر شقوق و مبانی مختلف است
1- متنجس به بول است یا غیر آن.
2- در تطهیر ورود ماء بر نجس را شرط می دانیم یا خیر.
3- در تطهیر صب الماء و علو آنرا شرط می دانیم یا خیر.
4- غساله را نجس بدانیم یا خیر.
4- حدیث مرکن را قبول داریم یا خیر و چگونه آنرا تفسیر میکنیم
چند اتفاق در ماشین لباسشویی عاده اتفاق می افتد الف: قسمتی از لباسها قبل از چرخش هنوز خیس نشده اند
ب- آب حجم مخزن را پر نکرده است.ج: رطوبت با چرخش به قسمتهای دیگر هم سرایت می کند د: در حد فاصل تخلیه آب اول و آب گیری دوم مخزن تطهیر نمی شود د: به طور طبیعی رطوبت از قسمتهای بالا- پشت توری هم به داخل مخزن به صورت قطر بر می گردد
حل مساله: به نظر می رسد اگر حدیث مرکن را قبول نکنیم طبق مبنای مشهور لا شک و لا شبهه فی النجاسه در اب قلیل
ولی اگر حدیث مرکن را قبول کنیم و مفاد آنرا تطهیر تبعی اطراف ( یا عدم تنجس آن ابتدائا) بدانیم نه اینکه صرفا (در مقام بیان شرطیت تعدد در غسل متنجس به بول در آب قلیل باشد) تاره علو ماء را شرط می دانیم و تاره شرط نمی دانیم
اگر علو را شرط ندانیم تاره ورود الماء را هم شرط نمی دانیم در اینصورت بر اساس قواعد باید ماشین لباسشویی پاک کننده باشد
همچنین است اگر علو را شرط ندانیم ولی ورود الماء را شرط بداینم در موقعی که بعد از ورود لباس آب به داخل ماشین می اید
اما اگر علو را شرط بدانیم مساله دارای ابهام است نسبت به نحوه تطهیر با ماشین لباسشویی زیرا گاهی آب تمام لباس را فرا می گیرد ولی گاهی بعضی از لباسها قبل زا چرخش خیس نشده است در اینصورت نسبت به لباسهای دیگر که مستقیم آب بروی آن نریخته است مساله دارای اشکال است و اقوی قول به نجاست است طبق این فرض
توجه به این نکته ضروری است که در تطهیر متنجس به بول تعدد شرط است
پاسخ
 سپاس شده توسط hadi ، وکیلی ، مسافر
#5
(11-اسفند-1391, 00:13)جواهری نوشته: چند اتفاق در ماشین لباسشویی عادی اتفاق می افتد:
الف: قسمتی از لباسها قبل از چرخش هنوز خیس نشده اند
ب: آب حجم مخزن را پر نکرده است.
ج: رطوبت با چرخش به قسمتهای دیگر هم سرایت می کند
د: در حد فاصل تخلیه آب اول و آب گیری دوم مخزن تطهیر نمی شود
هـ: به طور طبیعی رطوبت از قسمتهای بالا- پشت توری هم به داخل مخزن به صورت قطر بر می گردد

ظاهرا هیچ یک از بحث های مطرح شده و اشکالات مربوط به لباس شویی های اتوماتیک درب بالا نمی شود.
پس می توان به طور حتم گفت که لباس شویی اتوماتیک درب بالا، حتما مطهر است.
آیا شما اشکالی می بینید؟
(((یا هادی المضلین)))
پاسخ
#6
آقای هادی تامل بفرمایید در ماشین تمام اتوماتک وقتی لباس نجس داخل ماشین قرار میگیرد اگر اول اب ریخته شده که اشکالات مطرح می شود گاهی بعد از آن آب ریخته می شود در این حالت هم اگر عصر را لازم بدانیم و غساله آن نجس باشد طبعا با چرخش قسمتهای بالای ماشین نجس می شود علاوه بر اینکه همچنین اگر به بول نجس شده باشد و اشکالات دیگر
پاسخ
 سپاس شده توسط وکیلی
#7
رفتار ماشین لباس شویی ها متفاوت است. معمولا آبگیری در ماشین لباسشویی ها از قسمت بالا است یعنی علو دارد.بعضی در حین آبگیری اولیه می چرخند و معمولا در حین آبکشی و در هنگام چرخش مجددا آبگیری می کنند.یکبار دقیقا رفتار ماشین لباسشویی را تعقیب کنید!
پاسخ
#8
(11-اسفند-1391, 19:56)صبح نوشته: آقای هادی تامل بفرمایید در ماشین تمام اتوماتک وقتی لباس نجس داخل ماشین قرار میگیرد اگر اول اب ریخته شده که اشکالات مطرح می شود گاهی بعد از آن آب ریخته می شود در این حالت هم اگر عصر را لازم بدانیم و غساله آن نجس باشد طبعا با چرخش قسمتهای بالای ماشین نجس می شود علاوه بر اینکه همچنین اگر به بول نجس شده باشد و اشکالات دیگر

اگر توجه بفرمایید، بنده ماشین های اتوماتیک درب بالا را عرض کردم که سبد اصلی آنها به صورت افقی می چرخند (محور آن عمودی است).
پس معنی ندارد هنگام چرخش قسمتهای بالای ماشین نجس شود!
اشکال بول هم در این ماشین ها حل است چرا که اولا در هنگام آبکشی، آب متصل به کر به لباس و ماشین می رسد و ثانیا اگر دو بار آبکشی با کر را لازم بدانیم، تنظیم اولیه ماشین به نحوی است که دو یا سه بار آبکشی دارد. و یا اینکه می توان چنین تنظیمی را انتخاب نمود.
مشکلی که معمولا مطرح می شود مربوط به ماشین هایی است که درب آنها در کنارشان قرار دارد و از جلو باز می شود و طبیعتا سبد چرخان عمودی می چرخ (محور آن افقی است).
(((یا هادی المضلین)))
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  درخواست توضیح:  جایگاه لباس روحانیت خطیب توانا 23 34,912 20-آذر-1401, 08:49
آخرین ارسال: علاوی
  مساله جدید: حکم پیش فروش ساختمان و ماشین و عدم تعیین قیمت 82036 4 7,658 27-فروردين-1396, 18:13
آخرین ارسال: 82036
  حرمت پوشیدن لباس شهرت amirabas 1 4,909 12-دي-1394, 20:10
آخرین ارسال: dinparast

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان