11-اسفند-1391, 00:13
در تطهیر با اب قلیل مساله مبتنی بر شقوق و مبانی مختلف است
1- متنجس به بول است یا غیر آن.
2- در تطهیر ورود ماء بر نجس را شرط می دانیم یا خیر.
3- در تطهیر صب الماء و علو آنرا شرط می دانیم یا خیر.
4- غساله را نجس بدانیم یا خیر.
4- حدیث مرکن را قبول داریم یا خیر و چگونه آنرا تفسیر میکنیم
چند اتفاق در ماشین لباسشویی عاده اتفاق می افتد الف: قسمتی از لباسها قبل از چرخش هنوز خیس نشده اند
ب- آب حجم مخزن را پر نکرده است.ج: رطوبت با چرخش به قسمتهای دیگر هم سرایت می کند د: در حد فاصل تخلیه آب اول و آب گیری دوم مخزن تطهیر نمی شود د: به طور طبیعی رطوبت از قسمتهای بالا- پشت توری هم به داخل مخزن به صورت قطر بر می گردد
حل مساله: به نظر می رسد اگر حدیث مرکن را قبول نکنیم طبق مبنای مشهور لا شک و لا شبهه فی النجاسه در اب قلیل
ولی اگر حدیث مرکن را قبول کنیم و مفاد آنرا تطهیر تبعی اطراف ( یا عدم تنجس آن ابتدائا) بدانیم نه اینکه صرفا (در مقام بیان شرطیت تعدد در غسل متنجس به بول در آب قلیل باشد) تاره علو ماء را شرط می دانیم و تاره شرط نمی دانیم
اگر علو را شرط ندانیم تاره ورود الماء را هم شرط نمی دانیم در اینصورت بر اساس قواعد باید ماشین لباسشویی پاک کننده باشد
همچنین است اگر علو را شرط ندانیم ولی ورود الماء را شرط بداینم در موقعی که بعد از ورود لباس آب به داخل ماشین می اید
اما اگر علو را شرط بدانیم مساله دارای ابهام است نسبت به نحوه تطهیر با ماشین لباسشویی زیرا گاهی آب تمام لباس را فرا می گیرد ولی گاهی بعضی از لباسها قبل زا چرخش خیس نشده است در اینصورت نسبت به لباسهای دیگر که مستقیم آب بروی آن نریخته است مساله دارای اشکال است و اقوی قول به نجاست است طبق این فرض
توجه به این نکته ضروری است که در تطهیر متنجس به بول تعدد شرط است
1- متنجس به بول است یا غیر آن.
2- در تطهیر ورود ماء بر نجس را شرط می دانیم یا خیر.
3- در تطهیر صب الماء و علو آنرا شرط می دانیم یا خیر.
4- غساله را نجس بدانیم یا خیر.
4- حدیث مرکن را قبول داریم یا خیر و چگونه آنرا تفسیر میکنیم
چند اتفاق در ماشین لباسشویی عاده اتفاق می افتد الف: قسمتی از لباسها قبل از چرخش هنوز خیس نشده اند
ب- آب حجم مخزن را پر نکرده است.ج: رطوبت با چرخش به قسمتهای دیگر هم سرایت می کند د: در حد فاصل تخلیه آب اول و آب گیری دوم مخزن تطهیر نمی شود د: به طور طبیعی رطوبت از قسمتهای بالا- پشت توری هم به داخل مخزن به صورت قطر بر می گردد
حل مساله: به نظر می رسد اگر حدیث مرکن را قبول نکنیم طبق مبنای مشهور لا شک و لا شبهه فی النجاسه در اب قلیل
ولی اگر حدیث مرکن را قبول کنیم و مفاد آنرا تطهیر تبعی اطراف ( یا عدم تنجس آن ابتدائا) بدانیم نه اینکه صرفا (در مقام بیان شرطیت تعدد در غسل متنجس به بول در آب قلیل باشد) تاره علو ماء را شرط می دانیم و تاره شرط نمی دانیم
اگر علو را شرط ندانیم تاره ورود الماء را هم شرط نمی دانیم در اینصورت بر اساس قواعد باید ماشین لباسشویی پاک کننده باشد
همچنین است اگر علو را شرط ندانیم ولی ورود الماء را شرط بداینم در موقعی که بعد از ورود لباس آب به داخل ماشین می اید
اما اگر علو را شرط بدانیم مساله دارای ابهام است نسبت به نحوه تطهیر با ماشین لباسشویی زیرا گاهی آب تمام لباس را فرا می گیرد ولی گاهی بعضی از لباسها قبل زا چرخش خیس نشده است در اینصورت نسبت به لباسهای دیگر که مستقیم آب بروی آن نریخته است مساله دارای اشکال است و اقوی قول به نجاست است طبق این فرض
توجه به این نکته ضروری است که در تطهیر متنجس به بول تعدد شرط است