20-آذر-1401, 09:25
(12-ارديبهشت-1398, 16:25)حسین بن علی نوشته: بر فرض خنثی طبیعت ثالثه نباشد و مردد بین زن و مرد باشد؛ آیا احتیاط بر او لازم است؟؟
آقای زنجانی فرمودند: احتیاط لازم نیست؛ زیرا
ثانیا: علم اجمالی به ثبوت تکالیف رجال و نساء در حق او محقق نمی شود زیرا خطابات از او انصراف دارد یعنی ولو واقعاً مرد است ولی خطاب رجل از او انصراف دارد.
مناقشات استاد در کلام آیه الله زنجانی
1- در مورد انصراف:
ما وجه انصراف را (بنا بر این فرض که خنثای مشکل فی علم الله یا زن است و یا مرد است) متوجّه نشدیم و اگر این گونه باشد باید بگویید .... از کسی هم که تغییر جنسیت داده است منصرف است یعنی شما ادعای انصراف به متعارف می کنید و تغییر جنسیت هم متعارف نیست. و لذا این وجه صحیح نیست.
در مورد تغییر جنسیت گویا فتوای برخی این است که عناوین بر جنسیت سابق باقی است.
نقل قول:حضرت آیت الله العظمی سبحانی به پرسشی درباره تغییر جنسیت و اثر آن بر ارث پاسخ گفته است.
به گزارش شفقنا متن پرسش وپاسخ مطرح شده بدین شرح است:
سؤال :اگر پس از تغییر جنسیت هر دو آقا یا خانم شوند مسأله سهم الارث زوجین از فرزندان چه حکمى دارد؟
بسمه تعالى: در فرض سؤال مادر سهم الإرث مادر را مى برد نه پدر را، زیرا با تغییر جنسیت عنوان مادرى از بین نمى رود و همچنین در طرف پدر . والله العالم
منبع اینجا
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق