25-دي-1401, 10:07
(12-ارديبهشت-1398, 16:25)حسین بن علی نوشته: بر فرض خنثی طبیعت ثالثه نباشد و مردد بین زن و مرد باشد؛ آیا احتیاط بر او لازم است؟؟
آقای زنجانی فرمودند: احتیاط لازم نیست؛ زیرا
اولا احتیاط در اینگونه موارد حرجی است
ثانیا: علم اجمالی به ثبوت تکالیف رجال و نساء در حق او محقق نمی شود زیرا خطابات از او انصراف دارد یعنی ولو واقعاً مرد است ولی خطاب رجل از او انصراف دارد.
ثالثا: اصلا به نظر ما علم اجمالی منجز نیست به جهت روایاتی ماننند « کل شی فیه حلال و حرام فهو لک حلال»
مناقشات استاد در کلام آیه الله زنجانی
1- در مورد انصراف:
ما وجه انصراف را (بنا بر این فرض که خنثای مشکل فی علم الله یا زن است و یا مرد است) متوجّه نشدیم و اگر این گونه باشد باید بگویید از خنثای غیر مشکل هم این خطابات انصراف دارد و از کسی هم که تغییر جنسیت داده است منصرف است یعنی شما ادعای انصراف به متعارف می کنید و تغییر جنسیت هم متعارف نیست....
آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی، اصل واقع شدن خارجی تغییر جنسیت حقیقی را منکر هستند. و تغییر جنسیت های فعلی را صوری می دانند. ولی آیا تشخیص اینکه جنسیت واقعاً تغییر یافته یا صوری است، موضوعی است یا حکمی؟ یعنی تشخیص آن به عهده مکلف است یا مرجع تقلید؟
در صورتیکه موضوعی باشد و مکلف مرجع تشخیص آن باشد و در آن شک کند آیا احتیاط لازم است؟
حتی اگر تشخیص این موضوع به عهده پزشکان و عرف متخصص گذاشته شود و آنها در این مساله اختلاف داشته باشند آیا احتیاط لازم است؟
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق