30-خرداد-1398, 20:58
درست متوجه نشدم، آیا حضرت استاد صرفا به خاطر وجود احتمال تفاوت حکم عصر حضور و عصر غیبت، اطلاق روایات را مخدوش میدانند؟
اگر این طور باشد، احتمال تفاوت احکام در عصر حضور و عصر غیبت همواره و در همهی احکام (یا لا اقل در خیل عظیمی از احکام) وجود دارد! آیا این دلیل میشود دست از اطلاق روایات برداریم؟
مصلحت تسهیلی که ایشان مطرح مینمایند، احتمالش در عمدهی احکام وجود دارد. چه بسا به خاطر طولانی بودن عصر غیبت، با همین استدلال بتوان گفت که ادلهی وجوب خمس نیز اختصاص به زمان حضور دارد!
اگر این طور باشد، احتمال تفاوت احکام در عصر حضور و عصر غیبت همواره و در همهی احکام (یا لا اقل در خیل عظیمی از احکام) وجود دارد! آیا این دلیل میشود دست از اطلاق روایات برداریم؟
مصلحت تسهیلی که ایشان مطرح مینمایند، احتمالش در عمدهی احکام وجود دارد. چه بسا به خاطر طولانی بودن عصر غیبت، با همین استدلال بتوان گفت که ادلهی وجوب خمس نیز اختصاص به زمان حضور دارد!