27-آبان-1398, 19:31
باید ریشه ای بحث گردد نه سطحی
خداوند می فرماید: «انا خلقنا الموت و الحیاة لنبلوکم ایکم احسن عملا»
شریعت و احکام دینی وظیفه شان نشان دادن و شناسایی بدی و خوبی انسان ها می باشد و ثواب و عقاب هم امکان ندارد جز این که در این جهت باشد.
خوبی و بدی انسان ها هم تماما به نیت آن ها وابسته است نه به نتیجه عمل آن ها.
به همین خاطر اگر نگاه بنیانی تر و اساسی تری داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که عقاب و ثواب حکیمانه نیست که جز بر نیت تعلق بگیرد. چرا که خوبی و بدی انسان ها تماما فقط وابسته به نیت آن هاست هرچند عمل اشتباهی انجام بدهند.
(نیتی که خب قاعدتا در اغلب موارد عملی متناسب با خود را در پی دارد)
نه ثواب انقیاد کمتر از اطاعت حقیقی است نه گناه تجری کمتر از معصیت حقیقی
شیخ انصاری بحث رو حواله به عرف می دهد اما مگر هرعمل عرف، عقلایی و منطقی است؟!
عرف اصلا نیت براش مهم نیست؛ حدودا فقط عمل و نتیجه برایش مهم است.
وقتی شخصی «میاد ثواب بکنه، اما کباب میشه» هرچند قصد خوبی داشته اما چون نتیجه عملش خوب نبوده، همه او را مذمت و سرزنش می کنند. عرف این گونه است کاملا غیر منطقی!
پس عرف مخصوصا در اینجاها عقلایی عمل نمی کند.
پینوشت: در فضای فلسفه اخلاق در غرب هم همین بحث جریان دارد. بررسی نظرات آن ها یعنی فیلسوفان برتر جهان در این رابطه هم اهمیت فراوانی دارد.
خداوند می فرماید: «انا خلقنا الموت و الحیاة لنبلوکم ایکم احسن عملا»
شریعت و احکام دینی وظیفه شان نشان دادن و شناسایی بدی و خوبی انسان ها می باشد و ثواب و عقاب هم امکان ندارد جز این که در این جهت باشد.
خوبی و بدی انسان ها هم تماما به نیت آن ها وابسته است نه به نتیجه عمل آن ها.
به همین خاطر اگر نگاه بنیانی تر و اساسی تری داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که عقاب و ثواب حکیمانه نیست که جز بر نیت تعلق بگیرد. چرا که خوبی و بدی انسان ها تماما فقط وابسته به نیت آن هاست هرچند عمل اشتباهی انجام بدهند.
(نیتی که خب قاعدتا در اغلب موارد عملی متناسب با خود را در پی دارد)
نه ثواب انقیاد کمتر از اطاعت حقیقی است نه گناه تجری کمتر از معصیت حقیقی
شیخ انصاری بحث رو حواله به عرف می دهد اما مگر هرعمل عرف، عقلایی و منطقی است؟!
عرف اصلا نیت براش مهم نیست؛ حدودا فقط عمل و نتیجه برایش مهم است.
وقتی شخصی «میاد ثواب بکنه، اما کباب میشه» هرچند قصد خوبی داشته اما چون نتیجه عملش خوب نبوده، همه او را مذمت و سرزنش می کنند. عرف این گونه است کاملا غیر منطقی!
پس عرف مخصوصا در اینجاها عقلایی عمل نمی کند.
پینوشت: در فضای فلسفه اخلاق در غرب هم همین بحث جریان دارد. بررسی نظرات آن ها یعنی فیلسوفان برتر جهان در این رابطه هم اهمیت فراوانی دارد.