29-آبان-1398, 21:41
دو مسلک در باب استحقاق عقاب وجود دارد برخی معتقدند استحقاق عقاب در مخالفت با تکلیف واصل، امری واقعی و تکوینی است، مرحوم سبزواری در شرح اسماء الحسنی و مرحوم لاهیجی در کتاب سرمایه ایمان و ظاهراً صاحب منتقی الاصول ازقائلین به این نظریه می باشند.طبق این مسلک استحقاق عقاب یعنی این که نفس انسان در اثر مخالفت با اوامر مولا، حضاضت یافته و اقتضای تکوینی ترتب صور اخروی عقاب می یابد. یعنی نفس قابلیت تحقق صورت باطنی عمل می گردد.
این تحلیل از استحقاق عقاب از حیث ثبوتی مشکلی ندارد وباید ملاحظه نمود که از نظر اثباتی نیز این نظر قابل اثبات است یا خیر.درمقابل عده ای قائلند استحقاق عقاب امری اعتباری است که قابلیت جعل دارد.جلسه ی 7.تاریخ 13/7
این تحلیل از استحقاق عقاب از حیث ثبوتی مشکلی ندارد وباید ملاحظه نمود که از نظر اثباتی نیز این نظر قابل اثبات است یا خیر.درمقابل عده ای قائلند استحقاق عقاب امری اعتباری است که قابلیت جعل دارد.جلسه ی 7.تاریخ 13/7