13-اسفند-1391, 12:42
از دوستان عزیز خواهشمندم که در گردآوری قائلین به عدم حجیت استصحاب در شبهات حکمیه و ادله ی ایشان مرا یاری نمایند. (باتشکر)
استصحاب در شبهات حکمیه
|
13-اسفند-1391, 12:42
از دوستان عزیز خواهشمندم که در گردآوری قائلین به عدم حجیت استصحاب در شبهات حکمیه و ادله ی ایشان مرا یاری نمایند. (باتشکر)
مرحوم نراقی
ظاهرا از قدیمی ترین علماء قائل به عدم حجیت استصحاب در شبهات حکمیه، مرحوم نراقی است. که در کتاب مناهج الاحکام و الاصول این بحث را مطرح کرده است. (احمد نراقی، مناهج الاحکام و الاصول، ص237) همچنین در کتاب فقهی شان (مستند الشیعه) در بحث حرمت وطی حائض بعد از پاکی و قبل از غسل، استصحاب حکم حرمت وطی را جاری نمی دانند و این استصحاب را معارض با استصحاب جواز وطی قبل از حیض می شمارند. ويردّ الاستصحاب: بالمعارضة مع استصحاب الجواز السابق على الحيض، حيث لم يعلم المنع زائدا على أيام الحيض. (احمد نراقی، مستند الشیعه، ج2، ص492) مخالفین البته این مبنای ایشان از طرف مرحوم شیخ انصاری و مرحوم صاحب کفایه مورد اشکال قرار گرفته است: مرتضی انصاری، فرائد الاصول (رسائل)، ج3، ص210 آخوند خراسانی، کفایة الاصول (چاپ آل البیت)، ص410 موافقین این قول مرحوم نراقی، پس از ایشان با اقبال علماء مواجه نشده است تا اینکه مرحوم آیت الله خویی آن را پذیرفته است و به تبیین و تنقیح آن پرداخته و اشکالات آن را پاسخ گفته است. التفصيل الثالث في حجية الاستصحاب هو التفصيل بين الاحكام الكلية الإلهية وغيرها من الاحكام الجزئية والموضوعات الخارجية، وهو الذي اختاره الفاضل النراقي في المستند، فيكون الاستصحاب قاعدة فقهية مجعولة في الشبهات الموضوعية، نظير قاعدتي الفراغ والتجاوز وغيرهما من القواعد الفقهية. وهذا هو الصحيح. (ابوالقاسم خویی، مصباح الاصول، ج2، ص36)
22-آذر-1395, 12:09
آیت الله شبیری زنجانی دام ظله
حضرت آیت الله شبیری زنجانی دام ظله استصحاب را در شبهات حکمیه جاری نمی دانند ولی تقریب ایشان با تقریب معروفی که از مرحوم آیت الله خویی وجود دارد (تعارض دو استصحاب عدم جعل و عدم مجعول) متفاوت است. برای مشاهده ی توضیح این مطلب، روی این متن کلیک کنید. |
|