6-آذر-1398, 13:49
ظاهرا اصول محرزه را اولین بار نایینی به کار برده است که باید بررسی و فحص بیشتری صورت بگیرد.
این که ایشان اصول تنزیلیه را مطرح کنند و تطبیق بر استصحاب کنند در کلمات ایشان دیده نشده است گرچه در کلمات برخی دیگر مثل امام و غیره اصول محرزه به کار رفته است.
دوستان تتبع کنند در مورد این که کسانی که اصل محرز را بحث نکرده اند و اصطلاح آن را نیاورده اند چگونه این دو خاصیت (حکومت و جایگزینی از قطع موضوعی طریقی) را ثابت کرده اند؟
البته شیخ در بحث قطع موضوعی طریقی می فرماید که استصحاب جانشین قطع موضوعی طریقی می شود ولی اصطلاح اصل محرز را ندارد.