19-دي-1398, 12:41
(18-دي-1398, 00:31)مسعود عطار منش نوشته: بنده فکر میکنم نکته اصلی بحث که بحث را روشن میکند تحلیل (بیان) است . به نظر می رسد مراد از بیان در قبح عقاب بلا بیان بیانی است که منشا حکم عقل به لزوم امتثال باشد چون حقیقت و جوهره حکم همانست که این حکم عقل را به دنبال دارد لذا اگر علم اجمالی به نحوی باشد که این جوهره را نداشته باشد بیان محسوب نمیشود مانند دوران بین محذورین.لازمه ی فرمایش شما این است که قدرت شرط تحقق بیان است یعنی اگر مکلف نمی تواند امتثال کند اصلا عقل بیان را این جا صادق نمی بیند اما به نظر قدرت مکلف دخلی در تحقق بیان نداشته باشد
بیان ظاهرا به معنای حجت است یعنی اگر حجت نباشد عقاب قبیح است وعلم اجمالی دردوران امر بین محذورین به دلیل اینکه یک لا حرجیت و لا بدیت عقلی وجود دارد که مکلف یا فاعل است یا تارک ساقط می شود وترخیص مجدد به نکته ی عدم علم لغو است