7-بهمن-1398, 12:42
ثبوت ولایت وضعیه برای فقیه در نظر مرحوم امام
دلیل بر ولایت وضعیه اطلاق آیهی شریفهی ﴿النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم﴾ است که شامل ولایت وضعیه پیامبر صلی الله علیه وآله نیز میشود به این تقریب که پیامبر صلی الله علیه وآله نسبت به هر آنچه مؤمنین نسبت به خودشان ولایت دارند -مثل ولایت بر اموالشان به دلالت «الناس مسلطون علی اموالهم»، یا ولایت بر اموری چون طلاق و نکاح - اولی بوده و ولایت دارد. به طور مثال هر مالکی بر اموال خویش ولایت داشته و می تواند مال خویش را هبه کند، اطلاق این آیه دلالت بر آن دارد که پیامبر نیز چنین ولایتی را به شکل اقوی و اولی دارد. و یا هر شخصی بر نفس خود ولایت دارد و میتواند اجیر کسی شود، پیامبر نیز این ولایت را به شکل اقوی و اولی دارا بوده و میتواند این شخص را بر امری اجیر کند. ولایت مذکور به دلالت روایاتی چون حدیث غدیر و غیر آن به ائمه معصومین علیهم السلام رسیده و در طول ائمه به دلالت روایاتی چون «العلماء ورثة الانبیاء[1]» و «قال رسول الله صلی الله علیه وآله اللهم ارحم خلفائی ثلاث مرات فقیل یا رسول الله و من خلفائک قال الذین یأتون بعدی و یروون حدیثی و سنتی فیعلمونها الناس من بعدی[2]» و غیر آن از ادلهای که مرحوم امام برای اثبات ولایت فقیه بدان استدلال کردهاند، به فقهاء رسیده است.
[1] الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج۱، ص۳۲.
[2] وسائل الشیعة، الشیخ الحر العاملي، ج۲۷، ص۹۲، أبواب باب وجوب العمل باحادیث النبی صلی الله علیه وآله، باب۸، ح، ط آل البيت.
دلیل بر ولایت وضعیه اطلاق آیهی شریفهی ﴿النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم﴾ است که شامل ولایت وضعیه پیامبر صلی الله علیه وآله نیز میشود به این تقریب که پیامبر صلی الله علیه وآله نسبت به هر آنچه مؤمنین نسبت به خودشان ولایت دارند -مثل ولایت بر اموالشان به دلالت «الناس مسلطون علی اموالهم»، یا ولایت بر اموری چون طلاق و نکاح - اولی بوده و ولایت دارد. به طور مثال هر مالکی بر اموال خویش ولایت داشته و می تواند مال خویش را هبه کند، اطلاق این آیه دلالت بر آن دارد که پیامبر نیز چنین ولایتی را به شکل اقوی و اولی دارد. و یا هر شخصی بر نفس خود ولایت دارد و میتواند اجیر کسی شود، پیامبر نیز این ولایت را به شکل اقوی و اولی دارا بوده و میتواند این شخص را بر امری اجیر کند. ولایت مذکور به دلالت روایاتی چون حدیث غدیر و غیر آن به ائمه معصومین علیهم السلام رسیده و در طول ائمه به دلالت روایاتی چون «العلماء ورثة الانبیاء[1]» و «قال رسول الله صلی الله علیه وآله اللهم ارحم خلفائی ثلاث مرات فقیل یا رسول الله و من خلفائک قال الذین یأتون بعدی و یروون حدیثی و سنتی فیعلمونها الناس من بعدی[2]» و غیر آن از ادلهای که مرحوم امام برای اثبات ولایت فقیه بدان استدلال کردهاند، به فقهاء رسیده است.
[1] الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج۱، ص۳۲.
[2] وسائل الشیعة، الشیخ الحر العاملي، ج۲۷، ص۹۲، أبواب باب وجوب العمل باحادیث النبی صلی الله علیه وآله، باب۸، ح، ط آل البيت.