3-اسفند-1398, 00:02
(آخرین تغییر در ارسال: 3-اسفند-1398, 00:03 توسط مهدی خسروبیگی.)
(2-اسفند-1398, 22:38)عرفان عزیزی نوشته: مرحوم حاج آقا رضا همدانی می فرماید: مسلم است در موارد شک در قرشی بودن زن، حکم به عدم قرشیت می شود. دلیل ایشان اصالت عدم انتساب می باشد وبر آن ادعای سیره ی عقلا را نیزمطرح می کنند که مورد امضای شارع مقدس واقع شده است .مرحوم آقای خویی به استصحاب عدم ازلی تمسک می کند.می فرماید: این مطلب که در صورت شک در قرشی بودن زن، حکم به عدم قرشیت او می شود، مسلم است و اجماعی می باشد. به همین دلیل استاد ما مرحوم نائینی که استصحاب عدم ازلی را جاری نمی داند، حکم به عدم قرشیت را پذیرفته است.98/9/18
این بحث فقط در مورد قبیله قریش است و آن هم به خاطر خصوصیت داشتن زیرا دارای احکام شرعی است ولی نسبت به همه قبیله ها جاری نمی شود چون مجرای این اصل باید جایی باشد که حکم یا موضوع حکم شرعی باشد