امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قرنطینه در اسلام
#1
در این ایام که این بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است تجویزی که از طرف متخصصین در تمام دنیا می شود این است که اشخاص از خانه خارج نشوند مگر به حد ضرورت. این تجویز در کلام اولیای ما صریحا بیان شده است. در مورد بیماری طاعون در أمالی سید مرتضی آمده است «قال رسول الله صل الله علیه و آله: إذا کان بالبلد الذی انتم فیه فلا تخرجوامنه- و قال ایضا: إذا کان ببلد فلا تخلوه» این همان توصیه قرنطینه است که حضرت فرمودند اگر در شهری طاعون وجود داشت به آن شهر وارد نشوید و اگر شما در شهری هستید که در آن بیماری وجود دارد از آن خارج نشوید.درس فقه 99/1/6
 
پاسخ
#2
عمل به این روایت مذکور با مضمون توصیه منسوب به پیامبر(ص) مبنی بر قرنطینه خود در منطقه بیماری توسط ابوعبیده سبب شد او در اثر طاعون بمیرد. در حالیکه خلیفه دوم عمر به او دستور داده بود به دلیل خطر طاعون به سرعت با سپاهیان خود از منطقه طاعون زده بازگردد ولی او به دلیل همین روایت منسوب به پبامیر(ص) از دستور خلیفه دوم سرپیچی می کند و می میرد، مرگ ابوعبیده به عنوان فرمانده سپاه باعث می‌شود که عُمر، معاویه را به حکومت شام بگمارد و فرصت برای غصب مقام امامان شیعه و به شهادت رساندن أمیرالمؤمنین (ع) و حسنین(ع) توسط حکومت امویان فراهم شود. به عبارت دیگر، معاویه حکومت شام و تصاحب خلافت فردای مسلمانان را مدیون عمل به این روایت منسوب به پیامبر(ص) است!
منبع:

http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=...80#pid7080
پاسخ
#3
کلام اول و دوم فقط برای منبر مناسب است و هیچ ارزش علمی ندارد بهتر است علما و دوستان این روش رو که هر چیزی رو از دین استخراج کنند کنار بگذارند
پاسخ
#4
(7-فروردين-1399, 20:47)علاوی نوشته: عمل به این روایت مذکور با مضمون توصیه منسوب به پیامبر(ص) مبنی بر قرنطینه خود در منطقه بیماری توسط ابوعبیده سبب شد او در اثر طاعون بمیرد. در حالیکه خلیفه دوم عمر به او دستور داده بود به دلیل خطر طاعون به سرعت با سپاهیان خود از منطقه طاعون زده بازگردد ولی او به دلیل همین روایت منسوب به پبامیر(ص) از دستور خلیفه دوم سرپیچی می کند و می میرد،

اگر ابوعبیده و دیگران از منطقه بر میگشتند و وارد شهرهایی می شدند که طاعون نداشت دیگران را مبتلا می کرد و ممکن بود خیلی افراد بیشتری بمیرند. مضافا بر اینکه از اگر عمر بنا داشته است معاویه را خلیفه کند از کجا معلوم با زنده ماند او از این تصمیم منصرف می شود. به ظواهر امر نمی شود قضاوت کرد.
پاسخ
#5
(8-فروردين-1399, 10:45)هادی نوشته: کلام اول و دوم فقط برای منبر مناسب است و هیچ ارزش علمی ندارد بهتر است علما و دوستان این روش رو که هر چیزی رو از دین استخراج کنند کنار بگذارند

شما که علمی برخورد می کنید این روایت پیامبر صل الله علیه و آله را معنا کنید«اگر بیماری طاعون  در شهر آمد از آن خارج نشوید و اگر در شهری بود به آن داخل نشوید»بالاخره با این روایت چکار می کنید آن را کنار می گذارید؟ با ارتکاز عرف عام چکار می کنید. قرنطینه هم یک اصل عقلائی است. اگر باور ندارید که یک اصل عقلائی است یک سر به خیابان ها بزنید و ببنید چه قدر خلوت شده. و اینکه باز هم بعضی افراد بیرون می آیند چون تعداد مبتلاها بالانبوده و بیماری در موارد خیلی کم کشنده است والا اگر به جای این بیماری، بیماری طاعون بود هیچ کس بیرون نمی آمد
پاسخ
#6
آقا جانم چرا دقت نمیکنید طاعون چه ارتباطی به کرونا داره اصلا چرا این مباحث رو به دین ارتباط میدید بعدم بنده با این طرز تفکر امثال مرحوم آقای بازرگان که دوست دارند همه چیز رو با علم روز و مسائل نو ظهور درست کنند و در بسیاری از اوقات هم متاسفانه باعث خواری دین میشوند مخالف هستم
پاسخ
#7
(10-فروردين-1399, 21:18)هادی نوشته: آقا جانم چرا دقت نمیکنید طاعون چه ارتباطی به کرونا داره اصلا

الغای خصوصیت، در حکم ابزار برای تنقیح مناط است، فقیه، با درنگ و دقت در متن و جوانب یک نص، خصوصیات و تعیّنات آن را الغا و بدین ترتیب قطع به شمول و گستردگی مناط پیدا می‌کند.

(ارتکاز الغاء الخصوصیة فی الذهن العرفی انما ینفع فی باب الادلة اللفظیة لانه یکون من القرائن المکتنفة بالکلام.) [شهید سیدمحمدباقر صدر، شرح العروة الوثقی، ج۱، ص۵۴. ]
ارتکاز پیدا کردن الغاء خصوصیت در ذهن عرفی، تنها در باب دلیل‌های لفظی سودمند است، زیرا این ارتکاز از جمله قرینه‌های همراه با کلام است.
پاسخ
#8
(10-فروردين-1399, 21:18)هادی نوشته: آقا جانم چرا دقت نمیکنید طاعون چه ارتباطی به کرونا داره اصلا چرا این مباحث رو به دین ارتباط میدید بعدم بنده با این طرز تفکر امثال مرحوم آقای بازرگان که دوست دارند همه چیز رو با علم  روز و مسائل نو ظهور درست کنند و در بسیاری از اوقات هم متاسفانه باعث خواری دین میشوند مخالف هستم

اگر این کلام را بگید در استنباط را ببندید دیگه . علینا القاء الاصول و علیکم بالتفریع همینه دیگه. اگر بگند لا تشرب الخمر لانه مسکر بعد مایعی دیگه بود مثل ویسکی که در آن زمان نبوده یا ماری جوانا شما می گید نمی شه حکمش را از این روایت فهمید مسائل روز چه ربطی به او زمان داره!!این همون تفکره که می گه دین به درد همون قرن می خورده حاشا و کلا!!!
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  قاضی تحکیم در اسلام نداریم مهدی خسروبیگی 0 232 9-دي-1398, 22:29
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان