امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جواز ازدواج مرد با دختری که از نطفه خودش تکون یافته!
#1
نسب و علل آن یکی از مباحثی که در کلمات فقهاء مطرح شده است. مشهور، تکون و پیدایش فرزند از نطفه را یکی از علل نسب می‌دانند و برای آن اصطلاح شرعی قائل نیستند. بله ممکن است برخی از آثار نسب مختص به صور خاصی باشد مثلا ولد الزنا، با اینکه فرزند است اما ارث نمی‌برد.
عده قلیلی از علماء برای نسب، حقیقت شرعی قائلند و لذا با اینکه در امثال ولد الزنا، نسب عرفی را صادق می‌دانند اما نسب شرعی را منکرند!
اما مرحوم آقای حکیم مفهوم عرفی نسب را متقوم به انجام عملیات جنسی می‌داند و فرزندی که در اثر عمل جنسی (نه لزوما جماع بلکه به نحوی که سبق الماء را هم شامل شود) متولد نشده باشد را اصلا فرزند نمی‌داند حتی عرقا!
بر همین اساس ایشان معتقدند اگر زنی، منی شوهرش را داخل در فرج کند و باردار شود این فرزند به مرد منتسب نیست و مرد می‌تواند با او ازدواج هم بکند! حتی ایشان در ولد مساحقه به خاطر وجود روایت خاص به انتساب ولد به مرد صاحب نطفه فتوا داده‌اند و آن را خلاف قاعده و تعبدی می‌دانند!
بر همین اساس می‌توان گفت ایشان در موارد تلقیح مصنوعی، نسب را منکرند و فرزند را به مرد صاحب نطفه منسوب نمی‌دانند.
حضرت استاد پنج دلیل برای مدعای مرحوم آقای حکیم ذکر کرده‌اند که البته از نظر ایشان همه آنها ناتمام است.
فهرست این ادله عبارتند از:
اول: عدم صدق لغوی و عرفی ولد بر بچه‌ای که با غیر عملیات جنسی تکون پیدا کند.
دوم: معیار در ترتب احکام شرعی تحقق موضوع به نحو متعارف است.
سوم: موضوع احکام شرعی نسب، صدق عرفی ولد نیست بلکه موضوع آنها وطی (به عقد یا شبهه) است.
چهارم: صرف تحقق نسب و تکون فرزند از نطفه برای ترتب آثار شرعی کافی نیست بلکه تسبب مرد به پیدایش و تکون هم لازم است.
پنجم: استفاده لزوم وطی در تحقق نسبت بر اساس روایات قاعده فراش
پاسخ
#2
(22-آذر-1400, 09:23)رضا اسکندری نوشته:
نسب و علل آن یکی از مباحثی که در کلمات فقهاء مطرح شده است. مشهور، تکون و پیدایش فرزند از نطفه را یکی از علل نسب می‌دانند و برای آن اصطلاح شرعی قائل نیستند. بله ممکن است برخی از آثار نسب مختص به صور خاصی باشد مثلا ولد الزنا، با اینکه فرزند است اما ارث نمی‌برد.
عده قلیلی از علماء برای نسب، حقیقت شرعی قائلند و لذا با اینکه در امثال ولد الزنا، نسب عرفی را صادق می‌دانند اما نسب شرعی را منکرند!
اما مرحوم آقای حکیم مفهوم عرفی نسب را متقوم به انجام عملیات جنسی می‌داند و فرزندی که در اثر عمل جنسی (نه لزوما جماع بلکه به نحوی که سبق الماء را هم شامل شود) متولد نشده باشد را اصلا فرزند نمی‌داند حتی عرقا!
بر همین اساس ایشان معتقدند اگر زنی، منی شوهرش را داخل در فرج کند و باردار شود این فرزند به مرد منتسب نیست و مرد می‌تواند با او ازدواج هم بکند! حتی ایشان در ولد مساحقه به خاطر وجود روایت خاص به انتساب ولد به مرد صاحب نطفه فتوا داده‌اند و آن را خلاف قاعده و تعبدی می‌دانند!
بر همین اساس می‌توان گفت ایشان در موارد تلقیح مصنوعی، نسب را منکرند و فرزند را به مرد صاحب نطفه منسوب نمی‌دانند.
حضرت استاد پنج دلیل برای مدعای مرحوم آقای حکیم ذکر کرده‌اند که البته از نظر ایشان همه آنها ناتمام است.
فهرست این ادله عبارتند از:
اول: عدم صدق لغوی و عرفی ولد بر بچه‌ای که با غیر عملیات جنسی تکون پیدا کند.
دوم: معیار در ترتب احکام شرعی تحقق موضوع به نحو متعارف است.
سوم: موضوع احکام شرعی نسب، صدق عرفی ولد نیست بلکه موضوع آنها وطی (به عقد یا شبهه) است.
چهارم: صرف تحقق نسب و تکون فرزند از نطفه برای ترتب آثار شرعی کافی نیست بلکه تسبب مرد به پیدایش و تکون هم لازم است.
پنجم: استفاده لزوم وطی در تحقق نسبت بر اساس روایات قاعده فراش



نقل قول:کد خبر: 1059597
۲۶ آذر ۱۴۰۱
مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) حجت الاسلام محمدعلی قاسمی گفت: در فقه پزشکی بحث نسب بسیار مورد مناقشه است زیرا در عنوان شبیه سازی که تخمک یک خانم را خالی می کنند و سلولی غیر از اسپرم را از همان خانم یا فرد دیگر می گیرند که تبدیل به انسان می شود و سؤال پیش می آید که نسب آن چیست و مباحث ارث آن چه می شود؟ مباحث ضروری و لازمی است که باید انجام شود
در این رابطه برخی ملاک را در نسب تعلق نطقه می دانند و اینجا اشکال پیش می آید برای مثال اگر کسی اسپرم خود را به بانک اسپرم اهدا کند و در اثر آن صد فرزند متولد شود آیا باید به همه این فرزندان نفقه دهد و آن ها از او ارث می برند؟ به نظر می آید در اینجا ملاک انعقاد نطقه به همراه عمل زناشویی باشد 
https://hawzahnews.com/xc2ks
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#3
نقل قول:رُوِيَ عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ‌ أَنَّهُ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ... يَجْعَلُ لِلْمُتَكَلِّمِ مِنْ أَهْلِ التَّشْنِيعِ سَبِيلًا إِلَى الْكَلَامِ أَنْ يَقُولَ إِنَّ آدَمَ كَانَ يَنْكِحُ ‌بَعْضُهُ بَعْضاً إِذَا كَانَتْ مِنْ ضِلْعِهِ 

زرارة بن اعین روایت کرده که از امام صادق(ع) در پاسخ فرمودند تا این ابهام برای یاوه گویان ایجاد نشود که آدم با قسمتی از بدن خودش ازدواج کرد؟!
https://lib.eshia.ir/11021/3/379
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عدم جواز فرار از بیماری های مسری مهدی خسروبیگی 10 1,701 29-آذر-1401, 22:45
آخرین ارسال: علاوی
  جواز لمس بدن بیمار نامحرم با دستکش مهدی خسروبیگی 3 1,994 26-خرداد-1399, 18:40
آخرین ارسال: خیشه
  معنای جواز امر در روایات مهدی خسروبیگی 0 969 25-ارديبهشت-1399, 16:19
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  جواز رجوع به پزشک نامحرم ارفق مهدی خسروبیگی 2 1,705 27-فروردين-1399, 11:47
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  جواز نگاه به داخل بدن نامحرم مهدی خسروبیگی 0 998 19-فروردين-1399, 21:50
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  جواز تجدید اقامه دعوی در دادگاه بعد از فصل خصومت مهدی خسروبیگی 6 2,797 9-بهمن-1398, 15:11
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  عدم جواز رجوع زن به پزشک مرد حتی در صورت اضطرار مهدی خسروبیگی 2 1,733 22-آذر-1398, 08:13
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  عدم جواز اخذ رزق از بیت المال توسط قاضی مهدی خسروبیگی 0 1,225 7-آذر-1398, 11:20
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  عدم جواز اخذ اجرت بر منصب امامت مهدی خسروبیگی 0 1,207 22-آبان-1398, 14:22
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان