2-ارديبهشت-1392, 02:33
مرحوم مجلسی در ج72 بحار ص 322 به اخباری اشاره می کند که «چون خدا خواهد حق الناس كسى را آمرزد بمظلوم عوض دهد تا راضى شود»
در جستجوی ناقصی که داشتم، به اصل روایت دست نیافتم ولی اگر چنین روایتی داشته باشیم، می توانیم آن را در مورد کافری که مسلمان شده یا کسی که شهید شده است پیاده کنیم.
توجه داشته باشید که در این فرض هم حق الناس نادیده گرفته نمی شود بلکه خداوند خودش به خاطر کار بزرگی که این بنده انجام داده است، پرداخت حق الناس را به عهده می گیرد.
در مقابل در روایتی از امام صادق علیه السلام در تفسیر ان ربک لبالمرصاد حضرت می فرمایند مرصاد پلی است که هیچ بنده ای که مظلمه ای (حق الناس) به گردن اوست از آن نمی گذرد. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 331)
البته این روایت با مطلب قبلی به راحتی قابل جمع است که خداوند خودش کفایت برخی بندگان را می کند.
در جستجوی ناقصی که داشتم، به اصل روایت دست نیافتم ولی اگر چنین روایتی داشته باشیم، می توانیم آن را در مورد کافری که مسلمان شده یا کسی که شهید شده است پیاده کنیم.
توجه داشته باشید که در این فرض هم حق الناس نادیده گرفته نمی شود بلکه خداوند خودش به خاطر کار بزرگی که این بنده انجام داده است، پرداخت حق الناس را به عهده می گیرد.
در مقابل در روایتی از امام صادق علیه السلام در تفسیر ان ربک لبالمرصاد حضرت می فرمایند مرصاد پلی است که هیچ بنده ای که مظلمه ای (حق الناس) به گردن اوست از آن نمی گذرد. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 331)
البته این روایت با مطلب قبلی به راحتی قابل جمع است که خداوند خودش کفایت برخی بندگان را می کند.