29-آبان-1399, 19:09
(28-آبان-1399, 21:50)1972392352 نوشته:(14-مهر-1399, 13:52)مهدی خسروبیگی نوشته: مثبتات اصول عملیه حجت نیست یعنی اینکه خطاب شارع در حیطه خطابی که آورده فقط حجت است و آثار با واسطه آن حجت نیست. مثبتات در امارات به دلیل اینکه اماره کاشف از واقع است، حجت است چون وقتی شما واقع را دیدی لوازمش را هم می بینی مثلا وقتی زید را دیدی می بینی که به سن تکلیف رسیده و ریش هم درآورده ولی در اصول عملیه پای واقع در میان نیست بلکه پای تعبد در میان است و ما مقداری متعبد می شویم که دستور به تعبد آن شدیم و مقداری که به آن متعبد شدیم همان است که در خطاب شارع آمده است نه بیشتر و لوازم غیر شرعی در خطاب نیامده است
سلام این اصلا پاسخ دوست عزیمون آقای عطار منش نمیشود و اصلا ربطی به مسئله ندارد، قدری باید بیشتر در مورد استدلال دوستمون که به اطلاق تنزیل در دلیل استصحاب تمسک کردند؛ تمرکز و دقت نمود. حرف کاملا بجا و دقیقی زدند و اتفاقا حضرت استاد أعلائی هم یادمه اصل مثبت را حجت میدانستند، به علاوه آقای هاشمی شاهرودی
منظور حقیر این بود که وقتی کسی به اطلاق تنزیل یقین تمسک میکند و قائل است که مفاد ادله استصحاب این است که فرض کن همچنان یقین داری؛ با توجه به اینکه یقین به شئ یقین به لوازمش را هم به دنیبال دارد؛ یقین تنزیلی نیز شبیه همان یقین تکوینی لوازمش را ثابت میکند؛ این مقتضای یقین تنزیلی است؛ اگر میخواهید این بیان فنی را رد کنید حداقل بیان فنی بیارید نه مصادره به مطلوب.