1-دي-1399, 19:17
(1-دي-1399, 02:28)105767 نوشته: ظاهرا فرض خود را در لابشرط قبول دارید.سوال اینه که وقتی اقل انجام میشه وجوب ساقط میشه حالا غرض ناقص یا کامل.
برای رسیدن به غرضی که نمیشه وجوب براش جعل کرد استحباب جعل بشه یعنی همونی که سید خویی رحمه الله تعالی فرمود.
پس ظاهرا ثبوتا چنین جعلی صحیح نیست.
اگه جایی رو درست متوجه نشد بفرمایید استفاده کنیم
جعلک الله القادر من شهب الدین
بحث در ناحیه اغراض است نه در ناحیه امتثال؛ یعنی یک پله قبل از امتثال؛ در ناحیه اغراض تصور بفرمایید که غرض در اکثر یک غرض لزومی است نه ندبی، لکن این لزوم، ملازم با یک مفسده ایست که با وجوب تخییری از بین میرود وجهی ندارد که استحباب برای غرض لزومی خود جعل کند. به عبارت روانتر شاید شارع در امد زمان میبیند که اگر برای غرض اکثر، استحباب جعل کند، مکلفین کمتری نسبت به آنجا که جعل وجوب تخییری میکند، سراغ اکثر میروند بنابراین وجوب تخییری جعل میکند نه استحباب. شما چه دلیلی برای نفی این احتمال ثبوتی دارید؟ جعلکم الله تعالی من المعروفین فی السماء کما جعلت نفسک من المجهولین فی الارض.