5-دي-1399, 17:43
(آخرین تغییر در ارسال: 5-دي-1399, 17:44 توسط مسعود عطار منش.)
استاد شبیری در جلسه 42 مورخ 3 دی 99 فرمودند:
ما در بحث فقه در ضمن بحث از آیات ارث و عده به تفصیل به بیان اقسام فا پرداختیم و محصل مطلب این شد که گفته میشود فا بر دو قسماست که یک قسم آن برای تفریع و قسم دیگر برای ترتیب ذکری است.
فای ترتیب ذکری در جایی بکار می رود که دو مطلب بلحاظ ذهنی (نه خارجی) متعقب بر هم باشند به این شکل که با شنیدن کلام اول انتظار ذهنی برای بیان کلام دوم وجود دارد.
جناب سید محمد سعید حکیم در ضمن بحث از صحیحه ثانیه زراره به خلاف ظاهر بودن ترتیب ذکری اشاره فرمودند.
با توجه به استعمالات مکرر فای ترتیب ذکری در قرآن کریم می توان گفت گر چه در زمان ما این معنا نا مانوس است ولی در زمان صدور این معنا شایع بوده و در استعمالات فراوان است.
ما در بحث فقه در ضمن بحث از آیات ارث و عده به تفصیل به بیان اقسام فا پرداختیم و محصل مطلب این شد که گفته میشود فا بر دو قسماست که یک قسم آن برای تفریع و قسم دیگر برای ترتیب ذکری است.
فای ترتیب ذکری در جایی بکار می رود که دو مطلب بلحاظ ذهنی (نه خارجی) متعقب بر هم باشند به این شکل که با شنیدن کلام اول انتظار ذهنی برای بیان کلام دوم وجود دارد.
جناب سید محمد سعید حکیم در ضمن بحث از صحیحه ثانیه زراره به خلاف ظاهر بودن ترتیب ذکری اشاره فرمودند.
با توجه به استعمالات مکرر فای ترتیب ذکری در قرآن کریم می توان گفت گر چه در زمان ما این معنا نا مانوس است ولی در زمان صدور این معنا شایع بوده و در استعمالات فراوان است.