امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موارد روشن حجیت اصل مثبت
#1
استاد فرمودند برخی موارد اصل مثبت است که روشن است حجت است مثلا در شب آخر رمضان که شک در دخول شوال داریم و استصحاب رمضان می کنیم مسلما فردایش را اول شوال قرار داده و نماز عید می خوانیم و احکام آن را مترتب می کنیم در حالیکه علی القاعده استصحاب بقای رمضان اثبات نمی کند فردایش عید فطر است.
مثال دیگر مربوط به اعمال حج است که وقتی در دخول ذیحجه شک می کنیم و استصحاب عدمش را می کنیم فردایش را اول ذیحجه و روز بعد را دوم و همینطور به نهم ذیحجه که می رسد وقوف در عرفات را انجام‌ می دهیم بعد احکام مشعر و... در حالی که علی القاعده استصحاب عدم ذیحجه اثبات نمی کند روز اول بودن و دوم بودن و... نهم بودن و... را.
لذا برخی موارد اصل مثبت است که کاملا متعارف بوده و نباید همه مثبتات را یکسان ملاحظه کرد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مناط حجیت مثبتات امارات مسعود عطار منش 5 297 14-آذر-1399, 21:59
آخرین ارسال: 1972392352
  نکته علمی  شرط حجیت استقراء مسعود عطار منش 0 884 13-آبان-1398, 06:44
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  دو استثناء از اصل مثبت مسعود عطار منش 0 1,273 30-بهمن-1397, 08:08
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفاوت احکام وضعی و تکلیفی در شمول نسبت به موارد خارج از محل ابتلاء مسعود عطار منش 9 5,492 7-بهمن-1397, 15:48
آخرین ارسال: سید محسن حائری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان