28-بهمن-1399, 15:17
سلام علیکم برادر
اینکه فرمودید تمسک به عام بعد از فحص، شبهه مصداقیه نیست، ظاهرا صحیح نیست. چرا که فحص و شبهه مصداقیه داشتن دو مقوله مجزا هستند و ربطی به هم ندارند. مثلا یک دلیل داریم به نام اکرم العلما و یک دلیل داریم به نام لا تکرم الفساق منهم. ما در زید شک میکنیم که فاسق است یا نه. شما هزار بار هم که فحص از مخصص بکنید و مخصصی پیدا نکنید باز هم شبهه شما حل نمیشود و باز هم نمیشود به اکرم العلما برای نفی فسق از زید تمسک کنید.
یک غلط املائی هم داشتید زیرا کلمه ضم با این ضاد درست است نه ذال. شما ذم نوشته بودید. البته از دستتون در رفته است.
این که فرمودید ضم وجدان به اصل اشکالی ندارد، دو اشکال دارد: اولا مرحوم شیخ در استصحاب تصریح میکند به این که ضم اصل به وجدان اصل مثبت است و حجیت ندارد. ثانیا ممکن است شما بگویید که واسطه خفی است اما در این جا اشکال دیگری وجود دارد و آن صرف ضم اصل به وجدان نیست بلکه شما با این ضم اصل به وجدان یک اتصاف هم میخواهید درست کنید. یعنی علاوه بر اینکه یک جزء موضوع را به وسیله وجدان درست کردید، اتصاف که لازمه این ضمیمه است را هم اثبات کردید. زیرا موضوع این است: حق بودن عرفی به اتصاف عدم ردع شرع. صرف عدم ردع و حق بودن نیست.
نسبت به عدم ازلی هم میتوان سالبه به انتفای موضوعش کرد اما چون اختلافی است ارزش مانور دادن ندارد
اینکه فرمودید تمسک به عام بعد از فحص، شبهه مصداقیه نیست، ظاهرا صحیح نیست. چرا که فحص و شبهه مصداقیه داشتن دو مقوله مجزا هستند و ربطی به هم ندارند. مثلا یک دلیل داریم به نام اکرم العلما و یک دلیل داریم به نام لا تکرم الفساق منهم. ما در زید شک میکنیم که فاسق است یا نه. شما هزار بار هم که فحص از مخصص بکنید و مخصصی پیدا نکنید باز هم شبهه شما حل نمیشود و باز هم نمیشود به اکرم العلما برای نفی فسق از زید تمسک کنید.
یک غلط املائی هم داشتید زیرا کلمه ضم با این ضاد درست است نه ذال. شما ذم نوشته بودید. البته از دستتون در رفته است.
این که فرمودید ضم وجدان به اصل اشکالی ندارد، دو اشکال دارد: اولا مرحوم شیخ در استصحاب تصریح میکند به این که ضم اصل به وجدان اصل مثبت است و حجیت ندارد. ثانیا ممکن است شما بگویید که واسطه خفی است اما در این جا اشکال دیگری وجود دارد و آن صرف ضم اصل به وجدان نیست بلکه شما با این ضم اصل به وجدان یک اتصاف هم میخواهید درست کنید. یعنی علاوه بر اینکه یک جزء موضوع را به وسیله وجدان درست کردید، اتصاف که لازمه این ضمیمه است را هم اثبات کردید. زیرا موضوع این است: حق بودن عرفی به اتصاف عدم ردع شرع. صرف عدم ردع و حق بودن نیست.
نسبت به عدم ازلی هم میتوان سالبه به انتفای موضوعش کرد اما چون اختلافی است ارزش مانور دادن ندارد