11-خرداد-1400, 10:52
استاد اصل تبعض در حجیت رو وابسته به این می دانتد که آیا عقلاءا محتمل است منشا خطای در یک بخش در واقع منشا خطای در بخشهای دیگر هم باشد یا نه که اگر احتمال برود دیگر نمی توان قائل به تبعض در حجیت شد و در کلاس راهنما فرمودند ظاهزا در مانحن فیه چنین احتمالی می رود لذا تبعض در حجیت مشکل است.
اما در مورد نا تمام بودن استدلال باید عرض کتم لازمه بیان شما اینه که هم آب و هم قطع کردن لحم مطهر باشد و همین که راه حل سخت را قرار داده یعنی دیگری مطهر نبوده را مطهر نداسنسته و الا چرا باید مطهریت را فقط برای مسلمین قرار داده باشد چون بطور طبیعی تکوین آب در هر دو زمان یکسان بوده لذا بلحاظ تکوینی نباید آب در زمان بنی اسراییل فرق داشته باشد پس تعبدا فرق داشته.
اما در مورد نا تمام بودن استدلال باید عرض کتم لازمه بیان شما اینه که هم آب و هم قطع کردن لحم مطهر باشد و همین که راه حل سخت را قرار داده یعنی دیگری مطهر نبوده را مطهر نداسنسته و الا چرا باید مطهریت را فقط برای مسلمین قرار داده باشد چون بطور طبیعی تکوین آب در هر دو زمان یکسان بوده لذا بلحاظ تکوینی نباید آب در زمان بنی اسراییل فرق داشته باشد پس تعبدا فرق داشته.