امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفاوت انصراف الی با انصراف عن
#1
اگر صرف انصراف الی بعض الحصص مانع باشد هیچ اطلاقی باقی نمی ماند مگر نادر
به خاطر این که کدام اطلاق را می توان پیدا کرد که انصراف به بعض حصص نداشته باشد.انصراف الی به این معناست که به خاطر یک انس و تعارف ذهن به این سمت می رود که اطلاق کلام مولا شامل این مصادیق است اما در انصراف عن رابطه ی لفظ و معنا به گونه ای شده که عرف نسبت به برخی حصص صحت سلب مشاهده می کند به نظر می رسد آنچه که مانعیت دارد انصراف عن باشد نه انصراف الی که به صرف تعارف حاصل می شود.دربحث رویت هلال با تلسکوپ هم رویت با سلاح اگرچه متعارف نیست اما عرف صحت سلب مشاهده نمی کند.
پاسخ
#2
مراد از این که عرف صحت سلب ببیند چیست؟ اگر صحت سلب داشته باشد که اساسا از موضوع له خارج می شود و نوبت به انصراف نمی رسد. آیا صحت سلب به نحو دیگری مراد است؟
پاسخ
#3
طبق مبنایی که این معیار را کاشف از موضوع له می داند فرق مشکل است اما طبق مبنایی که صحت حمل یا عدم صحت سلب را کاشف از موضوع له نمی داند کما علیه السید الخویی صحت سلب می تواند مربوط به انصراف باشد
پاسخ
#4
سلام ببخشید استاد مفیدی در مجازی کانال یا سایتی ندارن که بتوانیم از دروسشون استفاده کنیم؟

ممنون
پاسخ
#5
(25-آذر-1400, 19:37)محمود رفاهی فرد نوشته: مراد از این که عرف صحت سلب ببیند چیست؟ اگر صحت سلب داشته باشد که اساسا از موضوع له خارج می شود و نوبت به انصراف نمی رسد. آیا صحت سلب به نحو دیگری مراد است؟

استاد در پاسخ به سوال شما فرمودند صحت سلب گاهی اوقات در حیطه ی موضوع له است و گاهی اوقات انصراف ایشان مثل می زدند به واژه ی طلبه.امروزه اگر به دانشجو بگویند طلبه صحت سلب دارد اما این مربوط به موضوع له واژه ی طلبه نیست چون به حسب وضع و لغت دانشجو هم طالب علم است اما در بدنه ی زبان و استعمالات کثیره عرف این واژگان را مخصوص طالب علم دینی می داند
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تفاوت شبهه ی صدقیه با شبهه ی مصداقیه عرفان عزیزی 3 675 29-بهمن-1400, 13:20
آخرین ارسال: Ali_313_13

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان