امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
هیچ آیه ای دلالت بر قاعده نفی حرج ندارد؟
#1
مرحوم روحانی در منتقی الاصول قاعده لا حرج را به صورت کلی منکر شده اند یعنی حکم شرعی در موارد حرج، رفع نمی شود مگر به حد اضطرار برسد.

اما در آیات قرآن
آیات ذیل تیمم و صوم که در آن آمده (لا یرید بکم العسر) به معنای این است که خدا نمی خواسته شما را به سختی وادار کند بلکه غرض اصلی الهی چیز دیگری بوده(ولکن لیطهرکم... یا لتکمل العده...) زیرا در این آیات حتی با وجود مریضی، خداوند دست از تکلیف برنداشته که این کار در ذهن مردم شائبه سختگیر بودن خدا داشته و در این آیات نفی آن شده است
همینطور آیه (جاهدوا فی الله حق جهاده...ما جعل علیکم فی الدین من حرج) نیز به جهت اینکه ذیل امر به جهاد آمده نیز همینگونه تفسیر می شود یا اینکه نظر به مجموعه احکام بوده...

استاد در نقد آقای روحانی فرمودند:
بیان ایشان در آیه وضو صحیح است.
اما
در آیه صوم این اشکال وارد نیست؛ زیرا در آیه آمده است:
وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ
در این آیه عدم وجوب روزه برای مریض تعلیل به نفی حرج و وجوب روزه در ایام اخر تعلیل به تکمیل عده شده است.

در آیه (جَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ)
مراد از جاهدوا... جنگ نیست بلکه تلاش در راه خدا است والا تذییل به نفی حرج در ذیل امر به جنگ، اصلا عرفی نیست...
بنابر این دلالت این آیه نیز بر نفی حرج به صورت مطلق اشکالی ندارد.
درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۲۳
پاسخ
#2
(24-آذر-1400, 17:56)منتقى الأصول، ج‏4، ص: 346.... و لكن يمكن ان يستظهر من الآية الشريفة بملاحظة الصدر و الذيل معنى آخر، و هو: أن اللَّه سبحانه و تعالى أمر أولا بالركوع و السجود و عبادته و فعل الخير، ثم أمر بالمجاهدة في امتثال هذه الأحكام و عدم التواني فيها و إتيانه على أصوله، فان ما جعله اللّه سبحانه ليس بحرجي، بل شريعة سهلة سمحة و هي ملة إبراهيم. فلا نظر في الآية الكريمة إلى نفي الحكم الثابت بمقتضى دليله إذا كان مستلزما للحرج، بل نظرها إلى بيان ان دين اللّه سبحانه المجعول فعلا واسع سهل ليس بحرجي، في قبال بعض الأديان السابقة التي كانت تتضمن الأحكام الشاقة التي يعسر تحملها.إذن فلا دلالة لها على المدعي.....فلا أقل من إجمالها و عدم ظهورها في أحد الاحتمالين، و معه لا ظهور للآية الكريمة في المدعى. فتدبر جيدا.(( اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال)) نوشته: ...
مرحوم روحانی در منتقی الاصول قاعده لا حرج را به صورت کلی منکر شده اند یعنی حکم شرعی در موارد حرج، رفع نمی شود مگر به حد اضطرار برسد.

اما در آیات قرآن
آیات ذیل تیمم و صوم که در آن آمده (لا یرید بکم العسر) به معنای این است که خدا نمی خواسته شما را به سختی وادار کند بلکه غرض اصلی الهی چیز دیگری بوده(ولکن لیطهرکم... یا لتکمل العده...) زیرا در این آیات حتی با وجود مریضی،  خداوند دست از تکلیف برنداشته که این کار در ذهن مردم شائبه سختگیر بودن خدا داشته و در این آیات نفی آن شده است
همینطور آیه (جاهدوا فی الله حق جهاده...ما جعل علیکم فی الدین من حرج) نیز به جهت اینکه ذیل امر به جهاد آمده نیز همینگونه تفسیر می شود یا اینکه نظر به مجموعه احکام بوده...

استاد در نقد آقای روحانی فرمودند:
بیان ایشان در آیه وضو صحیح است.
اما
در آیه صوم این اشکال وارد نیست؛ زیرا در آیه آمده است:
وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ
در این آیه عدم وجوب روزه برای مریض تعلیل به نفی حرج و وجوب روزه در ایام اخر تعلیل به تکمیل عده شده است.

در آیه (جَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ)
مراد از جاهدوا... جنگ نیست بلکه تلاش در راه خدا است والا تذییل به نفی حرج در ذیل امر به جنگ، اصلا عرفی نیست...
بنابر این دلالت این آیه نیز بر نفی حرج به صورت مطلق اشکالی ندارد.
درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۲۳
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نحوه جریان قاعده حل از نظر آیت الله سیستانی و آیت الله زنجانی Payam_Khajei 1 79 25-دي-1402, 20:41
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تنقیح مجرای قاعده لو کان لبان ذیل بحث از وجوب تکبیر رکوع Payam_Khajei 0 108 19-آبان-1402, 15:42
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نکته علمی:  روایتی هست که بتوان با استناد به آن قاعده نفی حرج را اثبات نمود؟؟ حسین بن علی 2 438 3-دي-1400, 11:40
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  انکار قاعده «تقدیم ما حقّه التأخیر یفید الحصر» عرفان عزیزی 5 1,746 29-بهمن-1399, 22:43
آخرین ارسال: 1972392352
  چاره ای برای حلال بودن رهن خانه وجود ندارد؟؟ حسین بن علی 0 555 23-آبان-1399, 21:13
آخرین ارسال: حسین بن علی
  عمومی دال بر تمام بودن نماز، وجود ندارد حسین بن علی 2 853 3-مهر-1399, 12:58
آخرین ارسال: حسین بن علی
  صحیحه ابن الحجاج؛ دلالت بر اصل بودن صد شتر در دیه هادی اسکندری 0 800 5-دي-1398, 11:52
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  عدم دلالت صحیحه‌ی یونس بن یعقوب بر تحلیل خاص هادی اسکندری 0 1,002 29-آذر-1398, 13:02
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  ریختن پول به حساب بانکی، اثر شرعی ندارد مومن 0 1,651 11-بهمن-1397, 12:24
آخرین ارسال: مومن
  جریان قاعده سوق در مورد مسلمان غیر مقید مومن 0 1,878 30-آذر-1397, 19:38
آخرین ارسال: مومن

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان