ارسالها: 207
موضوعها: 22
تاریخ عضویت: مرداد 1399
اعتبار:
1
سپاس ها 15
سپاس شده 26 بار در 22 ارسال
21-دي-1400, 15:13
(آخرین تغییر در ارسال: 21-دي-1400, 15:14 توسط 105767.)
اگه به قصد قربت بیاره چرا مقرب نباشه؟
هم مقربه و هم ثواب داره ظاهراً.
شاید مثال بهتر برای عدم ملازمه احسان و کمک به دیگران هست، مثل اختراع برق و مثل آن که میگویند خداوند رحمن یک ارفاق ها و توجیهاتی به آنها به خاطر این کارهاشون داره،اینها قصد قربت ندارند ولی مشمول لطف الهی میشوند.
ارسالها: 230
موضوعها: 64
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
4
سپاس ها 7
سپاس شده 92 بار در 78 ارسال
چیزی که مقرب نیست را چطور می تونید با قصد قربت به جا بیاورید؟!!
قضیه بر عکس است باید چیزی مقرب باشد تا بتوان با آن قصد قربت کرد نه اینکه انسان به هر چیزی قصد قربت کند آن چیز را مقرب می کند!
ارسالها: 207
موضوعها: 22
تاریخ عضویت: مرداد 1399
اعتبار:
1
سپاس ها 15
سپاس شده 26 بار در 22 ارسال
21-دي-1400, 22:56
(آخرین تغییر در ارسال: 21-دي-1400, 23:10 توسط 105767.)
چاه کندن برای وضو اگه به قصد وضو و امتثال دستور خداوند متعال باشه مقرب میشه ظاهراً، در بین عبد و مولا همینطوره ظاهراً.
اینکه معروفه که میگن بعضی از علماء حتی مباح انجام ندادند ظاهراً منظورشون همین باشه.
شاید افعالی بدون قصد تقرب و قصد امر هم مقرب باشند، مثلاً روایاتی که میفرمایند کار در خانه و کمک به همسر فلان قدر ثواب داره و مقید به قصد قربت و امر هم فکر کنم نشدن. شايد هم مقرب باشند و هم ثواب حتی بدون قصد قربت و امر
ارسالها: 207
موضوعها: 22
تاریخ عضویت: مرداد 1399
اعتبار:
1
سپاس ها 15
سپاس شده 26 بار در 22 ارسال
23-دي-1400, 08:49
(آخرین تغییر در ارسال: 23-دي-1400, 09:16 توسط 105767.)
استحقاق ثواب به معنای عقلی که در هیچ عملی نیست حتی در نماز، چون عبد هستیم و انجام وظيفه می کنیم.
استحقاق ثواب به معنای جعلی که در اینجا ثواب قرار داده شده، این هم که دلیل خاص میخواد که خداوند این تفضل را دارد یا نه.
اینها که شاید محل بحث نباشن.
محل بحث جایی هست که آیا انجام این مقدمه واجب به قصد امر غیری_اگه بدون قصد امر باشه هم که خارج از بحثه_قابلیت این رو داره که خداوند متعال به خاطر آن ثواب بدهد یا نه؟
عرضم این بود چون به خاطر امر غیری انجام می دهد، چون به خاطر خداوند متعال انجام می دهد، این تعظیم و تکریم خداوند رئوف هست این استحقاق ثواب رو به معنای مذکور داره ظاهراً.