13-خرداد-1392, 17:46
جناب استاد شبهه ای را در مورد حدیث لا ضرر مطرح کرده اندکه بی شباهت به شبهه مرحوم امام نیست البته با قدری تفاوت در تقریب :
اگر فقره لا ضرر به تنهایی صادر میشد چون اسم مصدر است نفی آن به معنای نفی منشأ شرعی آن قلمداد می شد لیکن چون با فقره لا ضرار همراه شده است و این فقره قطعا به معنای نهی است همین اقتران باعث تشکیک در لا ضرر میشود که شاید آن هم به معنای نهی باشد نه نفی مثلا اگر شارع بگوید لا ضرر و لا کذب
این شبهه است که شاید فقره اول هم مانند فقره دوم نهی باشد
اما اشکالی به فرمایش استاد گرانقدر به نظر می رسد که معلوم نیست که لا ضرار نهی باشد بلکه آن را هم می شود به صورت نفی معنا کرد یعنی شارع میگوید من نه حکمی که منشآ ضرر رسیدن به کسی باشد جعل کرده ام و نه حکمی که منشا ضرر رساندن یک نفر به دیگری باشد در شریعت قرار داده ام
اگر فقره لا ضرر به تنهایی صادر میشد چون اسم مصدر است نفی آن به معنای نفی منشأ شرعی آن قلمداد می شد لیکن چون با فقره لا ضرار همراه شده است و این فقره قطعا به معنای نهی است همین اقتران باعث تشکیک در لا ضرر میشود که شاید آن هم به معنای نهی باشد نه نفی مثلا اگر شارع بگوید لا ضرر و لا کذب
این شبهه است که شاید فقره اول هم مانند فقره دوم نهی باشد
اما اشکالی به فرمایش استاد گرانقدر به نظر می رسد که معلوم نیست که لا ضرار نهی باشد بلکه آن را هم می شود به صورت نفی معنا کرد یعنی شارع میگوید من نه حکمی که منشآ ضرر رسیدن به کسی باشد جعل کرده ام و نه حکمی که منشا ضرر رساندن یک نفر به دیگری باشد در شریعت قرار داده ام