18-دي-1400, 13:06
مرحوم شیخ انصاری حکم وضعی را از حکم تکلیفی منتزع می دانند.
اشکالی که به این مبنا مطرح شده، اینست که صبیان برخی از احکام وضعی همچون ضمان را دارا هستند ولی اگر قرار باشد ضمان از حکم تکلیفی به وجوب ادای دین انتزاع شود مشکلش اینست که هنوز وجوب ادای دین برای صبی وجود ندارد تا بتوان حکم وضعی را از آن انتزاع کرد و این مطلب شاهد بر ناتمامی مبنای شیخ است.
استاد شبیری در جلسه فقه مورخ 18دی1400 فرمودند:
انتزاعی که ایشان برای حکم وضعی صبیان قایل اند به یکی از این دو شکل تصویر می شود که یا حکم وضعی صبی را از حکم تکلیفی ولی او به وجوب ادای دین انتزاع کنیم و یا از حکم تکلیفی خود صبی در زمان بلوغش.
اشکالی که به این مبنا مطرح شده، اینست که صبیان برخی از احکام وضعی همچون ضمان را دارا هستند ولی اگر قرار باشد ضمان از حکم تکلیفی به وجوب ادای دین انتزاع شود مشکلش اینست که هنوز وجوب ادای دین برای صبی وجود ندارد تا بتوان حکم وضعی را از آن انتزاع کرد و این مطلب شاهد بر ناتمامی مبنای شیخ است.
استاد شبیری در جلسه فقه مورخ 18دی1400 فرمودند:
انتزاعی که ایشان برای حکم وضعی صبیان قایل اند به یکی از این دو شکل تصویر می شود که یا حکم وضعی صبی را از حکم تکلیفی ولی او به وجوب ادای دین انتزاع کنیم و یا از حکم تکلیفی خود صبی در زمان بلوغش.