26-بهمن-1400, 00:25
مرحوم محدث نوری در مستدرک الوسائل ج11 ص169 به مناسبت یک روایتی در باب حقوق، وارد این بحث میشوند که بعضا مرحوم صدوق احساس میشود در روایات تغییراتی ایجاد میکردند.
مرحوم نوری آنجا میگوید: يَظْهَرُ مِنْ بَعْضِ الْمَوَاضِعِ أَنَّ الصَّدُوقَ رَحِمَهُ اللَّهُ كَانَ يَخْتَصِرُ الْخَبَرَ الطَّوِيلَ وَ يُسْقِطُ مِنْه مَا أَدَّى نَظَرُهُ إِلَى إِسْقَاطِه.
بعد ایشان چندتا شاهد بر مدعای خود می آورد، از جمله همین روایت توحید و اختلافش را با نسخه مرحوم کلینی در کافی و عبارتی را که علامه مجلسی در بحار در ذیل آن فرموده است.
اما مرحوم آقای خوئی در معجم رجال در ذیل عنوان «محمد بن علی بن الحسین بن موسی» که مرحوم صدوق باشد، متعرض این کلمات مرحوم نوری میشود و تمامی شواهد ایشان را نقد کرده و به دفاع از شیخ صدوق میپردازد.
مثلا ایشان درباره همین روایت توحید صدوق و کافی کلینی و نسبتی که به صدوق داده شده میفرماید:
جلالة مقام الصدوق- قدس الله نفسه- تمنع إساءة الظن به، و لم يوجد أيّ شاهد مِن أن ما ذكره من الخبر مأخوذ من الكافي، و إنما رواه الصدوق- قدس سره- عن الدقاق (علي بن أحمد بن موسى)، عن الكليني، فلعل السقط منه غفلة أو لأمر آخر، فمن أين ظهر أن الصدوق- قدس سره- هو الذي اختصر الحديث، و أسقط منه ما أدى نظره إلى إسقاطه؟!
منبع: معجم رجال الحدیث، ج17 ص348
مرحوم نوری آنجا میگوید: يَظْهَرُ مِنْ بَعْضِ الْمَوَاضِعِ أَنَّ الصَّدُوقَ رَحِمَهُ اللَّهُ كَانَ يَخْتَصِرُ الْخَبَرَ الطَّوِيلَ وَ يُسْقِطُ مِنْه مَا أَدَّى نَظَرُهُ إِلَى إِسْقَاطِه.
بعد ایشان چندتا شاهد بر مدعای خود می آورد، از جمله همین روایت توحید و اختلافش را با نسخه مرحوم کلینی در کافی و عبارتی را که علامه مجلسی در بحار در ذیل آن فرموده است.
اما مرحوم آقای خوئی در معجم رجال در ذیل عنوان «محمد بن علی بن الحسین بن موسی» که مرحوم صدوق باشد، متعرض این کلمات مرحوم نوری میشود و تمامی شواهد ایشان را نقد کرده و به دفاع از شیخ صدوق میپردازد.
مثلا ایشان درباره همین روایت توحید صدوق و کافی کلینی و نسبتی که به صدوق داده شده میفرماید:
جلالة مقام الصدوق- قدس الله نفسه- تمنع إساءة الظن به، و لم يوجد أيّ شاهد مِن أن ما ذكره من الخبر مأخوذ من الكافي، و إنما رواه الصدوق- قدس سره- عن الدقاق (علي بن أحمد بن موسى)، عن الكليني، فلعل السقط منه غفلة أو لأمر آخر، فمن أين ظهر أن الصدوق- قدس سره- هو الذي اختصر الحديث، و أسقط منه ما أدى نظره إلى إسقاطه؟!
منبع: معجم رجال الحدیث، ج17 ص348