24-خرداد-1401, 15:56
یمکن ان یقال که دو احتمال معقول برای این کار مرحوم صدوق وجود دارد اگر چه می تواند محل اشکال باشد ولی می توان از اتهام دست کاری در روایات رفع ید کرد البته اگه کلام آًقای خویی را قبول نکنیم که اصلا صدوق تغییر نداده.
احتمال اول شیخ صدوق جزم به بطلان برخی مضامین داشته و در فضای یقین به بطلان
ادله ی حجیت اصلا مطرح نمی شوند مثل همان روایت ظاهر در جبر یعنی صدوق اصل صدور خبر را قبول داشته و جزم به بطلان جبر داشته و گفته پس طبعا روایت به این صورت بوده
احتمال دوم : و لو ایشان جزم به بطلان نداشتند قائل به تبعض حجیت در ناحیه ی صدور روایت بوده اند یعنی قسمتی از روایت صادر شده و قسمتی دیگر صادر نشده است مثلا غلات به روایت اضافه کردند مثل اراده الرب فی تقدیر اموره...
احتمال اول شیخ صدوق جزم به بطلان برخی مضامین داشته و در فضای یقین به بطلان
ادله ی حجیت اصلا مطرح نمی شوند مثل همان روایت ظاهر در جبر یعنی صدوق اصل صدور خبر را قبول داشته و جزم به بطلان جبر داشته و گفته پس طبعا روایت به این صورت بوده
احتمال دوم : و لو ایشان جزم به بطلان نداشتند قائل به تبعض حجیت در ناحیه ی صدور روایت بوده اند یعنی قسمتی از روایت صادر شده و قسمتی دیگر صادر نشده است مثلا غلات به روایت اضافه کردند مثل اراده الرب فی تقدیر اموره...