9-بهمن-1400, 09:30
یاسین ضریر بصری در ابواب مختلف فقه روایاتی دارد و در برخی احکام فقهی روایاتمنحصر به فردی دارد به همین جهت توٺیق او مهم است
ایشان توثیق صریحی ندارد ولی می توان از مجموع قرائنی وثاقت ضریر را کشف کرد:
1. محمد بن عیسی بن عبید جلیل القدر که کتاب یاسین ضریر را نقل می کند و نقل کتاب اماره ظنیه بر اعتماد این شخص جلیل القدر بر مولف کتاب است، بلکه آیت الله زنجانی معتقدند که این مطلب موجب اطمینان می شود که این جلیل القدر می خواهد صاحب این کتاب را توثیق کند.
2. مرحوم کلینی در دو باب از کافی فقط روایات یاسین ضریر را آورده است؛ یکی باب حد موضع طواف، دیگری باب «من ادعی علی المیت» و کلینی کسی است که در اول کافی می گوید:
«إنّك تحبّ أن يكون عندك كتاب كاف، يجمع من جميع فنون علم الدّين، ما يكتفي به المتعلّم، و يرجع إليه المسترشد، و يأخذ منه من يريد علم الدين، و العمل به بالآثار الصحيحة، عن الصادقين عليهم السّلام»
بنابراین با توجه به عبارت ایشان در دیباجه کافی که حدأقل نشان می دهد که اگر یک بابی راجع به یک موضوعی باشد، لاأقل یکی از آن روایات آن معتبر است. حال در دو باب می بینیم که فقط از یاسین ضریر روایت نقل کرده است. یعنی فقط یک روایت در دو باب آمده است.
۳. فتوای أصحاب به مضمون روایاتی که مختص به یاسین ضریر است. هم در «حد مطاف»، هم در «لاربا بین الوالد و الولد و الزوج و زوجته»، هم در «من ادعی علی المیت»، این ها نشانگر این است که یاسین ضریر لاأقل حسن ظاهر نزد اصحاب داشته است و حسن ظاهر نیز اماره عدالت است.
درس خارج فقه استاد شهیدی ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
ایشان توثیق صریحی ندارد ولی می توان از مجموع قرائنی وثاقت ضریر را کشف کرد:
1. محمد بن عیسی بن عبید جلیل القدر که کتاب یاسین ضریر را نقل می کند و نقل کتاب اماره ظنیه بر اعتماد این شخص جلیل القدر بر مولف کتاب است، بلکه آیت الله زنجانی معتقدند که این مطلب موجب اطمینان می شود که این جلیل القدر می خواهد صاحب این کتاب را توثیق کند.
2. مرحوم کلینی در دو باب از کافی فقط روایات یاسین ضریر را آورده است؛ یکی باب حد موضع طواف، دیگری باب «من ادعی علی المیت» و کلینی کسی است که در اول کافی می گوید:
«إنّك تحبّ أن يكون عندك كتاب كاف، يجمع من جميع فنون علم الدّين، ما يكتفي به المتعلّم، و يرجع إليه المسترشد، و يأخذ منه من يريد علم الدين، و العمل به بالآثار الصحيحة، عن الصادقين عليهم السّلام»
بنابراین با توجه به عبارت ایشان در دیباجه کافی که حدأقل نشان می دهد که اگر یک بابی راجع به یک موضوعی باشد، لاأقل یکی از آن روایات آن معتبر است. حال در دو باب می بینیم که فقط از یاسین ضریر روایت نقل کرده است. یعنی فقط یک روایت در دو باب آمده است.
۳. فتوای أصحاب به مضمون روایاتی که مختص به یاسین ضریر است. هم در «حد مطاف»، هم در «لاربا بین الوالد و الولد و الزوج و زوجته»، هم در «من ادعی علی المیت»، این ها نشانگر این است که یاسین ضریر لاأقل حسن ظاهر نزد اصحاب داشته است و حسن ظاهر نیز اماره عدالت است.
درس خارج فقه استاد شهیدی ۱۴۰۰/۱۱/۱۰