امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: موافقت با اخباری‌ها در این که راهی برای اعتبارسنجی مواد قضایا نداریم
#1
منطق تنها متکفل اثبات صحت استدلال از لحاظ صورت است و نسبت به ماده‌ی استدلال ساکت است و هیچ ضابطه‌ای نداریم که نشان دهد که ماده‌ی استدلال صحیح است یا فاسد.

این نزاع مشهور بین اخباری‌ها و اصولی‌ها است؛ اخباری‌ها می‌گفتند که نهایت کاری که در یک استدلال می‌توان کرد این است که صورت آن را درست کنید؛ امابه لحاظ محتوا و ماده هیچ ضابطه‌ای در کار نیست. 

اصولی‌ها و از جمله شهید صدر معتقدند که منطق هم صورت و هم ماده را تصحیح می‌کند. به نظر اصولی‌ها در منطق ماده هم بررسی می‌شود: ماده یا بدیهی است یا نظری است که باید به بدیهیات برگردند؛ منتها صحت بدیهیات تضمین شده ‌است؛ ‌اصطلاحاً مضمون الصدق یا مضمون الحقانیة هستند.

به نظر ما حرف اخباری‌ها درست است و هر قضیه‌ای که برای میزان اعتبار ماده بیان شود، خودش قضیه‌ای است که باید اعتبارسنجی شود؛ آن قضیه را با چه چیزی می‌توان اعتبارسنجی کرد؟ مثلاً این قضیه که «بدیهیات مضمون الصدق هستند» را چطور باید تست کرد؟! بالاتر این که بدیهی اصلاً تعریف محصّلی ندارد.


گاهی ماده‌ی استدلال غلط است اما نتیجه صحیح است: ‌زید فرس است، هر فرسی حیوان است، پس زید حیوان است. صورت این استدلال هم صحیح است.
لذا در مواجهه با استدلالی که برای یک مدعا بیان شده است، دو گام زیر را باید برداشت:
·        آیا استدلال از لحاظ منطقی (صوری) صحیح است؟
·        آیا مدعا صحیح است یا خیر؟

اما صحت مدعا منوط به صحت صورت و ماده‌ی استدلال است و ما راهی نداریم که صحت مواد استدلال را بررسی کنیم. (نهایتاً مستدل به صحت مواد استدلالش قطع دارد؛ اما نه قطع او بر من حجت است و نه من راهی ندارم که ببینم که آیا واقعاً قطع دارد یا ندارد) پس در بحث علمی چاره‌ای نمی‌ماند مگر این که به بررسی صورت استدلال بپردازیم.

نسبت به صورت هم چون یک توافق بین الاذهانی وجود دارد، می‌توان نسبت به صحت و سقم قضایا بحث کرد. (مثلاً این توافق وجود دارد که نمی‌توان از یک قضیه‌ی جزئیه [در کبری] نتیجه را اثبات کرد)

بحث‌های علمی شبیه کاری است که وکیل در دادگاه انجام می‌دهد. مردم تصور غلطی دارند که فکر می‌کنند وکیل از آنها دفاع می‌کند؛ کاری که وکیل واقعاً انجام می‌دهد این است که در ادله‌ای که دادستان اقامه می‌کند، خدشه می‌کند؛ چون اثبات گنهکاری متهم با دادستان است. پس وکیل اصلاً کاری با واقع ندارد. در نهایت قاضی هم با توجه به همین ادله (بینات و ایمان) می‌خواهد حکم کند. اگر آنها مخدوش باشند، شخص تبرئه خواهد شد.

برگرفته از درس خارج اصول استاد سید محمود مددی، بحث عام و خاص، جلسه 105، 11 اسفند 1400.
پاسخ
#2
سلام
«بدیهیات مضمون الصدق هستند را چطور باید تست کرد؟!»
«بدیهی اصلاً تعریف محصّلی ندارد»
«راهی نداریم که صحت مواد استدلال را بررسی کنیم»
«نسبت به صورت هم چون یک توافق بین الاذهانی وجود دارد، می‌توان نسبت به صحت و سقم قضایا بحث کرد. (مثلاً این توافق وجود دارد که نمی‌توان از یک قضیه‌ی جزئیه [در کبری] نتیجه را اثبات کرد)» [یعنی صورت هم کاشفیتی ندارد و صرفا بخاطر توافق است که مباحث صوری حجیت دارد؛ بنابراین مباحث منطق صوری چیزی شبیه استدلال جدلی می شود.]
واقعا جناب استاد به لوازم معرفت شناختی این مدعیات ملتزم هستند؟ 
http://ensani.ir/fa/article/57344/-%DA%8...8%A7%D8%AA-
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال اخباری‌ها در اعتبار گزاره‌های عقل عملی در استنباط و پاسخ آن مخبریان 0 329 22-بهمن-1401, 21:03
آخرین ارسال: مخبریان
  اشکال اخباری‌ها در اعتبار گزاره‌های عقل نظری در استنباط و پاسخ آن مخبریان 3 925 18-بهمن-1401, 12:43
آخرین ارسال: عین_لام
  مراد از اعتبار گزاره‌های عقلی در اشکالات اخباری‌ها مخبریان 0 364 11-بهمن-1401, 01:39
آخرین ارسال: مخبریان
  نقض بر مشهور برای انکار امکان اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم مخبریان 3 251 7-بهمن-1401, 16:58
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  اصل عدم قرینه نداریم مخبریان 1 354 16-خرداد-1401, 10:41
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  حد فحص از مخصص برای تمسک به عام مخبریان 1 363 22-فروردين-1401, 01:46
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  وجه صحیح عدم تمسک به اصالة العموم برای اثبات تخصص مخبریان 0 265 28-اسفند-1400, 15:04
آخرین ارسال: مخبریان
  نکته علمی:  «الف و لام» حرفی برای اشاره است مخبریان 0 290 29-بهمن-1400, 13:34
آخرین ارسال: مخبریان
  نوآوری علمی:  وجه مفهوم نداشتن شرط در جملات اخباری مخبریان 0 507 7-بهمن-1400, 13:22
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  چرا شرط مسوق برای تحقق موضوع مفهوم ندارد؟ مخبریان 1 872 19-دي-1400, 01:10
آخرین ارسال: مخبریان

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان