26-ارديبهشت-1401, 08:49
سابقا گفته شد ملاک حجیت اماره، مجرد کاشفیت (مبنای مرحوم صدر) یا کاشفیت حاصل از این اماره خاص (مبنای مرحوم آخوند) نیست بلکه انسداد نوعی باب علم قطعا در حجیت آن نیز دخالت دارد چون به لحاظ عقلایی عمل به ظن در جایی که تحصیل علم زحمت خاصی ندارد قابل قبول نیست.
مقصود از انسداد نوعی آن است که در نوع موارد آن اماره انسداد باشد پس اگر در نوع موارد انسداد وجود داشت تمام موارد آن اماره حجت می شود.
به عبارت دیگر لازم نیست انسداد و انفتاح در تک تک موارد بررسی شود چون لحاظ تک تک موارد ممکن است ضابطه مند نبوده وامری دشوار باشد و استحکام قانون را زیر سوال ببرد لذا عقلا همین که در نوع موارد یک اماره انسداد باشد ظن را در تمام موارد آن اماره حجت می دانند.
درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری جلسه 97 مورخ 18 اردیبهشت 1401
مقصود از انسداد نوعی آن است که در نوع موارد آن اماره انسداد باشد پس اگر در نوع موارد انسداد وجود داشت تمام موارد آن اماره حجت می شود.
به عبارت دیگر لازم نیست انسداد و انفتاح در تک تک موارد بررسی شود چون لحاظ تک تک موارد ممکن است ضابطه مند نبوده وامری دشوار باشد و استحکام قانون را زیر سوال ببرد لذا عقلا همین که در نوع موارد یک اماره انسداد باشد ظن را در تمام موارد آن اماره حجت می دانند.
درس خارج اصول استاد سید محمد جواد شبیری جلسه 97 مورخ 18 اردیبهشت 1401