13-مرداد-1402, 13:37
درس خارج اصول جلسه103 مورخ1402.2.18
مرحوم آقای اراکی در تقریب حکومت امارات بر استصحاب می فرمایند ادله امارات یک مدلول مطابقی دارد و یک مدلول التزامی.
مدلول مطابقی دلیل اماره تنزیل المودی منزله الواقع است( همچنانکه مرشد به واقع می خواهد به مسترشد بگوید فلان مطلب را واقع بیانگار،) و مدلول التزامی اش تنزیل الشک منزله العلم است( یعنی می خواهد بگوید حالا که این مطلب واقعیت دارد در آن شک نداشته باش) بنابراین دلیل اماره به مدلول التزامی اش شک را منتفی نموده و موضوع استصحاب را بالحکومه برطرف می کند.
اولین نکته ای که در تقریب ذکر شده وجود دارد عبارت از آن است که تقریب ذکر شده تمام مدعا را پوشش نمی دهد و تنها در اماره مخالف جاری می شود نه اماره موافق. در جایی که شک در تکلیف وجود دارد مرشد به واقع می خواهد با دلیل اماره مسترشد را از بابت احتمال تکلیف مصون ندارد نه احتمال عدم تکلیف چون احتمال عدم تکلیف با برائت همسو بوده و مؤکد آن است لذا صرفا شک را از حیث احتمال مخالف نفی میکند.
مرحوم آقای اراکی در تقریب حکومت امارات بر استصحاب می فرمایند ادله امارات یک مدلول مطابقی دارد و یک مدلول التزامی.
مدلول مطابقی دلیل اماره تنزیل المودی منزله الواقع است( همچنانکه مرشد به واقع می خواهد به مسترشد بگوید فلان مطلب را واقع بیانگار،) و مدلول التزامی اش تنزیل الشک منزله العلم است( یعنی می خواهد بگوید حالا که این مطلب واقعیت دارد در آن شک نداشته باش) بنابراین دلیل اماره به مدلول التزامی اش شک را منتفی نموده و موضوع استصحاب را بالحکومه برطرف می کند.
اولین نکته ای که در تقریب ذکر شده وجود دارد عبارت از آن است که تقریب ذکر شده تمام مدعا را پوشش نمی دهد و تنها در اماره مخالف جاری می شود نه اماره موافق. در جایی که شک در تکلیف وجود دارد مرشد به واقع می خواهد با دلیل اماره مسترشد را از بابت احتمال تکلیف مصون ندارد نه احتمال عدم تکلیف چون احتمال عدم تکلیف با برائت همسو بوده و مؤکد آن است لذا صرفا شک را از حیث احتمال مخالف نفی میکند.