15-شهريور-1392, 18:13
ایشان نمی فرماید: در اینجا تکلیف بالمحال رخ نمی دهد، فقط می فرماید: تکلیف محال رخ می دهد. و واضح است که تکلیف به محال و تکلیف محال از دو حیث قابل جمع هستند و لذا آیت الله حکیم فرموده: در اینجا هر دو رخ می دهد به این بیان که لازمه «لاتغصب»، «یجب ترک الصلاۀ» است، پس تکلیف به محال یعنی اجتماع نماز و عدم نماز لازم می آید، اگرچه کلام ایشان محلّ اشکال است؛ زیرا محلّ کلام، وجود مندوحه است، و تنها در صورت عدم مندوحه، لازمه «لاتغصب»، «یجب ترک الصلاۀ» می باشد.