امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کذب متعرضین به شیخین نزد عامه
#1
یکی از تضعیفات عامه که برخی از علمای اهل سنت مثل ذهبی بدان معتقد هستند بدگویی از شیخین است ذهبی در ترجمه ی ابان بن تغلب او را صدوق معرفی می کند و می گوید:« فلنا صدقه وعليه بدعته»[1]بعد سوالی مطرح می کند که چگونه شخصی که اهل بدعت می باشد توثیق شود؟در جواب بدعت را به دو قسم تقسیم می کند بدعت صغری و بدعت کبری و معتقد است ابان بن تغلب اهل بدعت صغری بوده است.بدعت صغری مثل غلو در تشیع یا اصل اعتقاد به تشیع بدون غلو و بدعت کبری یعنی رافضی شدن به صورت کامل و بدگویی و طعن نسبت به شیخین و دعوت کردن به چنین امری.ذهبی معتقد است بدعت صغری امری بوده که در تابعین و تابعین تابعین فراوان وجود داشته و اهل ورع و صدق بودند و اگر بخواهیم حدیث این گروه را هم کنار بگذاریم بسیاری از آثار نبوی از بین خواهد رفت که این مفسده ی بزرگی می باشد. اما صاحبان بدعت کبری به هیچ وجه به کلامشان احتجاج نمی شود.در دیدگاه ذهبی ابان بن تغلب اصلا متعرض شیخین نشده است بلکه فقط علی را افضل از آن دو می دانسته است. ذهبی تصریح می کند که در افرادی که اهل بدعت کبری هستند کسی را نیافته است که صادق و مامون باشد و این افراد شعارشان کذب است.


[1] أبان بن تغلب لكوفي شيعي جلد، لكنه صدوق، وقد وثقه أحمد بن حنبل، وابن معين، وأبو حاتم، وأورده ابن عدي، وقال: كان غاليا في التشيع.وقال السعدي: زائغ مجاهر.
فلقائل أن يقول: كيف ساغ توثيق مبتدع وحد الثقة العدالة والإتقان؟ فكيف يكون عدلا من هو صاحب بدعة؟ وجوابه أن البدعة على ضربين: فبدعة صغرى كغلو التشيع، أو كالتشيع بلا غلو ولا تحرف، فهذا كثير في التابعين وتابعيهم مع الدين والورع والصدق.
فلو رد حديث هؤلاء لذهب جملة من الآثار النبوية، وهذه مفسدة بينة. ثم بدعة كبرى، كالرفض الكامل والغلو فيه، والحط على أبي بكر وعمر رضي الله عنهما، والدعاء إلى ذلك، فهذا النوع لا يحتج بهم ولا كرامة.وأيضاً فما أستحضر الآن في هذا الضرب رجلا صادقا ولا مأمونا، بل الكذب شعارهم، والتقية والنفاق دثارهم، فكيف يقبل نقل من هذا حاله! حاشا وكلا.فالشيعي الغالي في زمان السلف وعرفهم هو من تكلم في عثمان والزبير وطلحة ومعاوية وطائفة ممن حارب عليا رضي الله عنه، وتعرض لسبهم.
والغالي في زماننا وعرفنا هو الذي يكفر هؤلاء السادة، ويتبرأ من الشيخين أيضاً، فهذا ضال معثر ولم يكن أبان بن تغلب يعرض للشيخين أصلا، بل قد يعتقد عليا أفضل منهما.میزان الاعتدال ج۱ص۵
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه Payam_Khajei 0 90 1-دي-1402, 15:08
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  روایات امیر المومنین علیه السلام در تراث عامه و زیدیه محمود رفاهی فرد 0 1,966 2-تير-1398, 22:50
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان