27-تير-1401, 23:14
درس خارج فقه جلسه 26 مورخ 23/8/1400
گاهی یک روایت به دو شکل نقل شده است به این صورت که یکی واجد نقیصه و دیگری واجد زیاده است. برخی آقایان فرموده اند اصل این است که روایت دارای زیاده بوده و نقیصه در اثر سقط رخ داده است چون معمول موارد خطا به نحوی است که مطلبی کم میشود شود نه زیاد.
استاد شبیری فرمودند روش صحیح در دوران بین زیاده و نقیصه این است که عوامل زیاده و نقیصه را بشناسیم و وقوع هر یک را مورد به مورد بررسی کنیم نه اینکه یک اصل کلی تاسیس کنیم.
گاهی یک روایت به دو شکل نقل شده است به این صورت که یکی واجد نقیصه و دیگری واجد زیاده است. برخی آقایان فرموده اند اصل این است که روایت دارای زیاده بوده و نقیصه در اثر سقط رخ داده است چون معمول موارد خطا به نحوی است که مطلبی کم میشود شود نه زیاد.
استاد شبیری فرمودند روش صحیح در دوران بین زیاده و نقیصه این است که عوامل زیاده و نقیصه را بشناسیم و وقوع هر یک را مورد به مورد بررسی کنیم نه اینکه یک اصل کلی تاسیس کنیم.