امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم دلالت وجب و فرض بر وجوب اصلاحی
#1
جلسه 62 مورخ 20/10/140‪0
باید دقت داشت: «وجوب» به معنای ثبوت است و در آن کلفتی نیست. به همین دلیل حتی در موارد نفع شخص نیز استعمال می شود. مانند ارث که «وجب للوارث» استعمال می شود و در صورتی که با «لام» استعمال شود، دلالت بسیار واضحی بر نفع دارد. در استعمالاتی مانند «وجب له الجنه»، «علی الله» در تقدیر نیست و تنها بیان می کند: «ثبت له الجنه» و لازم نیست خداوند جنّت را بر خودش قرار داده باشد. پس هیچ وجهی ندارد در این موارد، «علی» در تقدیر گرفته شود. بله اگر خصوصیات مورد به نحوی باشد که نیازمند تقدیر «علی» باشد، اشکالی ندارد. دلالت «وجب» بر وجوب نیز به خاطر «علی» مقدّر یا مصرّح است و اکثرا «وجب» همراه با «علی» است.
«فرض» نیز به معنای «قدّر» و اندازه گیری است و مانند «وجب» به خودی خود دالّ بر وجوب نیست. گاهی اوقات در مقام بیان میزان ارث شخص بیان شده: «فرض الله للاب السدس» که هیچ دلالتی بر وجوب ندارد. اما «ان الله فرض علیکم الزکاه کما فرض علیکم الصلاه» که با «علی» استعمال شده، ظهور در وجوب دارد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی دلالت آیه خذ من اموالهم صدقه نسبت به اموال صغار مسعود عطار منش 0 236 3-شهريور-1401, 12:41
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استعمالات «وجب» و بررسی دلالت آنها بر وجوب اصطلاحی مسعود عطار منش 0 218 25-مرداد-1401, 12:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تحلیل دلالت استثنای منقطع بر حصر مسعود عطار منش 0 315 17-تير-1401, 13:25
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان