امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
استعمالات «وجب» و بررسی دلالت آنها بر وجوب اصطلاحی
#1
جلسه 62 مورخ 20/10/140‪0
به نظر می رسد، کلمه «وجب» به چند صورت استعمال می شود:
1)گاه «وجب» با «علی» متعدّی می شود و مجرور «علی» نیز شخص مکلّف است. مانند: «وجب علیکم الصلاه» خود این استعمال به دو شکل است:
•گاه وجوب تکلیفی مطرح است که در این فرض، ظهور این هیئت در وجوب است.
•گاه وجوب تکلیفی محتمل نیست و اگر وجوبی باشد، وجوب وضعی است. مانند صغار که «علی» به معنای حکم تکلیفی در حق آنها استعمال نمی شود و باید ارشاد به حکم وضعی باشد. مانند «وجب علی الیتیم الزکاه». به نظر می رسد این استعمال ظهور در این دارد که حقی الزامی بر گردن صغیر است که از وجوب اداء حق بر ولیّ یا وجوب اداء حق بعد از بلوغ انتزاع می شود یا مصحّح این حق، چنین وجوبی است.
بنابراین «علی» که مجرور آن مکلّف است، چه حکم تکلیفی باشد و چه حکم وضعی باشد، ظهور در وجوب دارد.
2)گاه «وجب» با «علی» متعدّی می شود و مجرور «علی» شیء خاص است. مانند: «وجب علی الغلّات الزکاه». در این فرض «علی» که دالّ بر استعلاء است را می توان به دو شکل معنا کرد:
•«علی» به این اعتبار که نوعی سلطه وجود دارد و مثلا زکات موجب قیدی در مال است و آن را از طلق بودن خارج می کند، به کار رفته است.
•«علی» به اعتبار نفس تعلّق به این شیء، به کار رفته است و همینکه متعلّق زکات، غلات است در تعبیر «علی» کفایت می کند.
بعید نیست معنای اول صحیح باشد و به اعتبار نوعی سلطه که زکات بر مال دارد و آن را از طلق بودن خارج می کند، «علی» به کار رفته باشد. گویا حقی وجوبی برای ارباب زکات در این مال وجود دارد. این «علی» نیز ظهور در وجوب دارد هر چند ظهور آن در وجوب از قسمی که مجرور «علی» مکلّف باشد، ضعیف تر است.
3)گاه «وجب» با «فی» متعدّی می شود و مجرور «فی» شیء خاصی است. مانند: «وجب فی الغلّات الزکاه» به نظر می رسد این هیئت هیچ ظهوری در وجوب اصطلاحی ندارد و ثابت نیست «وجب» بدون «علی» برای اثبات وجوب کافی باشد.
4)گاه «وجب» بدون حرف جرّ استعمال می شود. مانند: «وجب الزکاه» که از آن بیش از ثبات استفاده نمی شود مگر آنکه از قرائن خاصه، «علی» مقدّر گرفته شود.
پس استفاده وجوب اصطلاحی از «وجب» یا به خاطر وجود «علی» در جمله است مانند «وجب علیکم الصلاه» یا به خاطر این است که به قرائن و خصوصیات مورد، «علی» مقدّر گرفته شده است مانند «الصلاه واجبه» که به این قرینه که اصل ثبوت صلاه، مطلب خاصی نیست که نیازمند ذکر باشد، مقدّر بودن «علی» برداشت می شود و جمله در حقیقت به این صورت است: «الصلاه واجبه علی المکلّفین»
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی واقفی بودن سماعه سید محمد نظام آبادی 0 123 18-آبان-1402, 11:19
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی عملی بودن یا لفظی بودن عفو نبی در غیر موارد نه گانه زکات سید محمد نظام آبادی 0 90 16-آبان-1402, 23:18
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی اضافی بودن حصر در روایات حاصره زکات در موارد نه گانه سید محمد نظام آبادی 0 108 16-آبان-1402, 09:21
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی کلام شهید صدر پیرامون زکات در پول های رایج سید محمد نظام آبادی 1 155 14-آبان-1402, 14:35
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی دلالت آیه خذ من اموالهم صدقه نسبت به اموال صغار مسعود عطار منش 0 236 3-شهريور-1401, 12:41
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم دلالت وجب و فرض بر وجوب اصلاحی مسعود عطار منش 0 177 21-مرداد-1401, 22:39
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تحلیل دلالت استثنای منقطع بر حصر مسعود عطار منش 0 315 17-تير-1401, 13:25
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  قول به تفصیل در لزوم بررسی طریق به کتب مسعود عطار منش 0 209 13-خرداد-1401, 12:31
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  نکته ای درباب بررسی تاریخی روایات محمود رفاهی فرد 7 8,355 29-بهمن-1396, 23:31
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان