امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی واقفی بودن سماعه
#1
بنا بر تحقیق، سماعه، امامی ثقه است، و نسبت وقف به او، اشتباهی قدیمی است. ما شواهدی بر امامی بودن او اقامه نموده‌ایم و این که اصلا سماعه زمان وقف را درک ننموده. بعضی گفته اند در زمان امام صادق از دنیا رفته است تقریبا سال ۱۴۵. نجاشی اشکال میکند که زمان امام کاظم هم روایت داشته باشد. جواب این است که وقتی زمان امام صادق از دنیا رفته علی القاعده باید اوایل زمان امام کاظم باشد. والا شبهه وقف سی سال بعد از امامت امام کاظم مطرح گردیده. لذا بعید است در سال ۱۸۰ اینها که وقف شکل گرفته است روایت داشته باشد و زنده باشد.
اینکه وقف سال ۱۸۰ است و حال آنکه شهادت امام کاظم سال ۱۸۳ است برای این نکته است که وقف در زمان حیات امام وقتی در زندان بودند شکل گرفت به این نکته که واقفه استدلال می‌کردند که چگونه امام در میان میان ما نیست لذا شبهه ی قائم و مهدی بودن امام کاظم رواج یافت. نکته ای که هست این است که زندان حضرت بسیار مخفی بوده لذا شبهه واقفه را تقویت مینموده است.
برگرفته از کلاس راهنمای استاد

ممکن است توهّم شود که سماعه، زمان امام رضا  را درک کرده است؛ چرا که برخی از روایات از او نقل شده که در انتهای سند آن، آمده است: «...عن سماعة قال قال سالتُ اباالحسن الأوّل». اینکه سماعه، از موسی بن جعفر  به ابوالحسن الاول تعبیر نموده است، نشان می‌دهد که او زمان امام رضا  را نیز درک کرده و ایشان را ابوالحسن ثانی می‌دانسته است. یا تعبیر «سالت ابا الحسن الماضی» نیز در برخی روایات از او بیان شده است. تعبیر «ابوالحسن الاول» با تعبیر «ابوالحسن الماضی» این اشتراک را دارند که هر دو تعبیر در زمانی استفاده می‌شده است که امام کاظم  از دنیا رفته‌اند؛ ولی این تفاوت را نیز دارند که تعبیر «ابوالحسن الاول» ممکن است مربوط به زمان امام رضا باشد و هم آنکه ممکن است مربوط به بعد از زمان امام رضا علیه السلام باشد. ولی تعبیر «ابوالحسن الماضی» در زمان امام رضا علیه السلام به موسی بن جعفر  اطلاق می‌گردد؛ و به معنی آن ابوالحسنی است که از دنیا رفته است. هر یک از این دو تعبیر که توسّط سماعه به کار رفته باشد، نشان می‌دهد که سماعه،‌ زمان امام رضا علیه السلام را درک کرده است.
این کلام، قابل مناقشه است. نکته آن است که گاهی در نقل یک مطلب –هر چند نقل به لفظ باشد-، ممکن است، تغییرات خاصی رخ دهد. به عنوان مثال، ما در موارد متعدّد از جناب آیت الله والد شنیده‌ایم که ایشان برای بیان یک خاطره از آیت الله بروجردی می‌فرمایند: «من از پدرم شنیدم که ایشان نقل کردند که من خدمت مرحوم بروجردی رسیدم و...». در این جمله نکته‌ای که وجود دارد آن است که در لحظه‌ای که پدر ایشان، آن واقعه را برای ایشان نقل کرده است، ممکن است آقای بروجردی، زنده باشند، ولی حال که مقام بیان خاطره و نقل قول است، تعبیر «مرحوم»، به این نقل اضافه می‌شود؛ یعنی حتّی اگر ظاهر تعبیر آن است که عبارت، نقل به لفظ می‌شود، ولی باز هم در مقام نقل از شخصی که از دنیا رفته است، تعبیر «مرحوم» به این نقل اضافه می‌شود. یکی از قرائن نشان‌دهنده این معنی آن است که گاهی نقل‌های دیگر روایت که ملاحظه می‌شود، پس از ذکر نام حضرت، تعبیر «الماضی»، اضافه نشده است و به همان ابوالحسن اکتفا شده است.

اینکه او را واقفی شمرده‌اند،
۱. یا به جهت آن است که دو تن از راویان او واقفی‌اند،
۲. و یا به جهت آنکه رواتی با نام «ابن سماعة» وجود دارد که واقفی هستند و به اشتباه این نسبت برای سماعه نیز بیان شده است،
۳. و یا به جهت آن است که واقفه، روایاتی از سماعه، در تایید وقف، نقل کرده‌اند.
بر گرفته از درس ۱۵ ابان
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی عملی بودن یا لفظی بودن عفو نبی در غیر موارد نه گانه زکات سید محمد نظام آبادی 0 86 16-آبان-1402, 23:18
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی اضافی بودن حصر در روایات حاصره زکات در موارد نه گانه سید محمد نظام آبادی 0 102 16-آبان-1402, 09:21
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  زکات در پول و نفی اشکال در مدرکی بودن اجماع و اشکال از جهت عدم تقریر امام سید محمد نظام آبادی 2 174 14-آبان-1402, 23:49
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی کلام شهید صدر پیرامون زکات در پول های رایج سید محمد نظام آبادی 1 145 14-آبان-1402, 14:35
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  مراد از شکاک بودن سائل و ارتباط آن با تقیه سید محمد نظام آبادی 0 112 25-مهر-1402, 14:11
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی دلالت آیه خذ من اموالهم صدقه نسبت به اموال صغار مسعود عطار منش 0 232 3-شهريور-1401, 12:41
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استعمالات «وجب» و بررسی دلالت آنها بر وجوب اصطلاحی مسعود عطار منش 0 210 25-مرداد-1401, 12:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  قول به تفصیل در لزوم بررسی طریق به کتب مسعود عطار منش 0 204 13-خرداد-1401, 12:31
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفاوت مرجح بودن یا مرجع بودن اصل، در عمل به احد المتعارضین مسعود عطار منش 0 332 18-دي-1400, 13:15
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مثبت بودن یا نبودن استصحاب عدم فرد برای اثبات عدم کلی مسعود عطار منش 1 271 24-آبان-1400, 20:20
آخرین ارسال: علاوی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان