25-مرداد-1401, 12:36
شرط حجیت اجماع مرکب
به ما تا زمانی که اجماع مرکّب به اجماع بسیط بازگشت نکند، معتبر نیست. در مورد زکات غلات یتیم و زکات مواشی یتیم، معلوم نیست در زمان معصومین علیهم السلام مطلبی وجود داشته که حکم غلّات و مواشی باید متحّد باشد و اگر واجب باشد، هر دو واجب اند و اگر مستحب باشد، هر دو مستحب اند لذا بر فرض وجود اجماع مرکب، این اجماع مرکب به اجماع بسیط باز نمی گردد.
جلسه 62 مورخ 20/10/1400
به ما تا زمانی که اجماع مرکّب به اجماع بسیط بازگشت نکند، معتبر نیست. در مورد زکات غلات یتیم و زکات مواشی یتیم، معلوم نیست در زمان معصومین علیهم السلام مطلبی وجود داشته که حکم غلّات و مواشی باید متحّد باشد و اگر واجب باشد، هر دو واجب اند و اگر مستحب باشد، هر دو مستحب اند لذا بر فرض وجود اجماع مرکب، این اجماع مرکب به اجماع بسیط باز نمی گردد.
جلسه 62 مورخ 20/10/1400