امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تحلیل اجماع مبتنی بر عدم جواز تقلید از میت
#1
شهید ثانی از علامه نقل می کند که اجماع وجود دارد که تقلید از میت جایز نیست.[1]هم چنین شهید اول در ذکری هم به این اجماع اشاره دارد[2]استاد در نقد این اجماع بیان کردند یکی از محتملاتی که پیرامون این اجماع مطرح است این است  که قبل از علامه حلی خبری از این اجماع نبوده  وجه آن این است که وقتی مذاهب اهل سنت حصر در ۴مذهب شد در ابتدا حاکم اهل سنت برای جلوگیری از تشتت این کار را انجام داد اما در ادامه نزدیک قرون علامه حلی کار به جایی رسید که وقتی کسی خارج از این چهار مذهب باشد او را خارج از اسلام می دانستند لذا این اجماع بیان شده که شیعه مسیر خود را کاملا جدا کند و تقلید از ۴امام آنها را مردود بداند اما صریحا  نمی توانستند ابراز نظر کنند لذا این طور گفتند که تقلید از میت بالاجماع جایز نیست.


[1] و هذا العلامةُ الفاضل جمال الدين لمّا ذكر المسألةَ في كتاب‌ النهاية مع عِظَمه و كثرة ما يَذْكُر فيه من الأقوال ذكر المسألةَ و نَقَلَ ما فيها من الأقوال، و نسبَهُ إلى قائله من الجمهور، ثمّ اختارَ المنعَ من تقليدِ الميّتِ. و لم يذكر لأصحابنا في ذلك قولًا. «1» و كذلك ذكرها في منتهى الأُصول جازماً بحكمها من غير نقل خلافٍ عن أحدٍ «2». و كذلك ذَكَرَ المسألةَ في التهذيبِ «3» و غيرِهِ و قال: الأقربُ أنّه لا يجوز تقليدُ الميّت «4». و مع ذلك لم يَذْكُر أحد من شُرّاحِ الكتاب في ذلك قولًا لأصحابِنا يُقابِلُ ما أفتى به العلامةُ. رسائل الشهيد الثاني (ط - الحديثة)، ج‌1، ص: 48‌
 
[2] ذکری الشیعه ج۱ص۴۴
پاسخ
 سپاس شده توسط صدرا
#2
شاهدی هم بر این احتمال مطرح کردند؟
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تقلید در عمل واحد از دو مجتهد! عرفان عزیزی 0 232 24-ارديبهشت-1401, 10:41
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان