(18-فروردين-1393, 11:09)89194 نوشته: با سلام
قاعده لطف منشأ روایی دارد لکن برای یافتن روایات آن باید به روایات باب لزوم نزول انبیا و ائمّه رجوع شود و روایت مذکور در بیان شما شاید اشاره به چیز دیگری داشته باشد.
البتّه عدّه ای از علماء روایات مربوط به قاعده لطف را نپذیرفته و منکر این قاعده شده اند و لذا اجماع لطفی را منکرند.
خلاصه این که لطف در اصول و کلام فرقی باهم ندارند.
به نظر بنده قاعده لطف یک قاعده عقلی محض است به این معنا که عقل حکم می کند که لطف بر خدا واجب است (یعنی خدا قطعا لطف را انجام می دهد: وجوب عن الله نه وجوب علی الله)و اگر در روایات مطلبی در تایید آن وارد شده باشد ارشاد به حکم عقل است.
مفاد قاعده لطف این است که هر چیزی که بندگان را به طاعت نزدیک می نماید و از معصیت دور می نماید بر خدا انجامش واجب است.
البته این وجوب عن الله است نه وجوب علی الله