26-آبان-1401, 15:10
درس اصول جلسه 27 مورخ 22/8/1401
فرق اول اینست که در تعاقب حادثین تردید در زمان مشکوک است اما در بحث توارد حالتین تردید در زمان متیقن است.
مثال بحث تعاقب حادثین اینست که موت پدر و کفر پسر موضوع است برای ارث سایر ورثه، هر یک از دو جزء این موضوع در زمان سابق متیقن اند (وجودا یا عدما) اما در زمان لاحق شک داریم کدامیک زودتر محقق شده و کدام دیرتر بنابراین مشکوک مردد است بین دو زمان اما مثال بحث توارد حالتین جایی است می دانیم طهارت و حدثی در زمان سابق مخقق شده اما تقدم و تاخرش مشکوک است در اینجا تردید در متیقن است نه مشکوک.
فرق دیگر اینست که بحث تعاقب حادثین مربوط به موضوعات مرکبه است و حیثیت ترکیب در بحث دخالت دارد اما در بحث توارد حالتین لزوما بحث در مورد موضوعات مرکب نیست
فرق اول اینست که در تعاقب حادثین تردید در زمان مشکوک است اما در بحث توارد حالتین تردید در زمان متیقن است.
مثال بحث تعاقب حادثین اینست که موت پدر و کفر پسر موضوع است برای ارث سایر ورثه، هر یک از دو جزء این موضوع در زمان سابق متیقن اند (وجودا یا عدما) اما در زمان لاحق شک داریم کدامیک زودتر محقق شده و کدام دیرتر بنابراین مشکوک مردد است بین دو زمان اما مثال بحث توارد حالتین جایی است می دانیم طهارت و حدثی در زمان سابق مخقق شده اما تقدم و تاخرش مشکوک است در اینجا تردید در متیقن است نه مشکوک.
فرق دیگر اینست که بحث تعاقب حادثین مربوط به موضوعات مرکبه است و حیثیت ترکیب در بحث دخالت دارد اما در بحث توارد حالتین لزوما بحث در مورد موضوعات مرکب نیست