23-شهريور-1392, 17:24
قوله: إنّما یقع بسبب دلالة کلّ منهما بالدلالة الالتزامیّة.
أقول: گاهی تعارض به واسطه دلالت التزامی نیست، بلکه به واسطه دلالت تضمّنی است؛ زیرا محلّ بحث شامل جایی که مفاد یکی از ادلّه، وجوب و دیگری عدم جواز باشد نیز می باشد. در اینجا اگر مراد از جواز، معنایی باشد که شامل وجوب نمی شود و فقط شامل احکام ثلاثه می باشد، تنافی بین وجوب و عدم جواز وجود ندارد، ولی اگر مراد، جوازی که شامل وجوب نیز می گردد باشد، پس عدم جواز به دلالت تضمّنی به معنای عدم وجوب است.
أقول: گاهی تعارض به واسطه دلالت التزامی نیست، بلکه به واسطه دلالت تضمّنی است؛ زیرا محلّ بحث شامل جایی که مفاد یکی از ادلّه، وجوب و دیگری عدم جواز باشد نیز می باشد. در اینجا اگر مراد از جواز، معنایی باشد که شامل وجوب نمی شود و فقط شامل احکام ثلاثه می باشد، تنافی بین وجوب و عدم جواز وجود ندارد، ولی اگر مراد، جوازی که شامل وجوب نیز می گردد باشد، پس عدم جواز به دلالت تضمّنی به معنای عدم وجوب است.