2-دي-1401, 20:10
(آخرین تغییر در ارسال: 8-دي-1401, 14:32 توسط مسعود عطار منش.)
درس خارج اصول جلسه 50 مورخ 28/9/1401
امثال مرحوم آخوند و مرحوم نائینی قطع موضوعی طریقی و موضوعی وصفی را به این نحو تفسیر نموده اند که در قطع موضوعی وصفی یقین از آن جهت که یک صفت نفسانی است در موضوع اخذ شده است اما این مطلب صحیح به نظر نمی رسد.
مقصود از صفت نفسانی مطلق صفت نفسانی نیست چرا که در این صورت هر صفت نفسانی مثل شک مثل حب و بغض یا هر صفت نفسانی دیگری را شامل میشود پس مقصود از صفت نفسانی صفت نفسانی خاص است اما این خصوصیت چیست چه خصوصیتی در قطع موضوعی وصفی این صفت نفسانی را از سایر صفات نفسانی متمایز می کند؟
آن خصوصیتی که در قطع وجود دارد و آن را یک صفت نفسانی خاص میکند کشف تام از متعلق است بنابراین قطع موضوعی وصفی تفاوتش با قطع موضوعی طریقی در این نکته است که در قطع موضوعی وصفی کشف تام ملاحظه شده اما در قطع موضوعی طریقی مطلق الکشف ملاحظه شده است و این مطلب از کلام مرحوم حاج شیخ در درر نیز استفاده می شود.
امثال مرحوم آخوند و مرحوم نائینی قطع موضوعی طریقی و موضوعی وصفی را به این نحو تفسیر نموده اند که در قطع موضوعی وصفی یقین از آن جهت که یک صفت نفسانی است در موضوع اخذ شده است اما این مطلب صحیح به نظر نمی رسد.
مقصود از صفت نفسانی مطلق صفت نفسانی نیست چرا که در این صورت هر صفت نفسانی مثل شک مثل حب و بغض یا هر صفت نفسانی دیگری را شامل میشود پس مقصود از صفت نفسانی صفت نفسانی خاص است اما این خصوصیت چیست چه خصوصیتی در قطع موضوعی وصفی این صفت نفسانی را از سایر صفات نفسانی متمایز می کند؟
آن خصوصیتی که در قطع وجود دارد و آن را یک صفت نفسانی خاص میکند کشف تام از متعلق است بنابراین قطع موضوعی وصفی تفاوتش با قطع موضوعی طریقی در این نکته است که در قطع موضوعی وصفی کشف تام ملاحظه شده اما در قطع موضوعی طریقی مطلق الکشف ملاحظه شده است و این مطلب از کلام مرحوم حاج شیخ در درر نیز استفاده می شود.